"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 21 June 2012

Kempen Naik Basikal

Kecik-kecik dulu tepat kul 6 petang je..dah memekak la suara kat pagar rumah tu.. "assalammualaikummm... "..ko jengah je kepala.. kawan ko dah signal..jom kuar main!.. masa tu rasa dunia ana yang punya..hahaha...ko bukak pintu..capai beskal..terus ikut kawan main..bye-bye mak!

aku dulu ada beskal ala-ala lerun..*nak beli lerun kan mahal*.. tu pun dapat hadiah sebab atok chinta cabar aku..masa tu aku darjah lima ada masuk chess competition.okeh..ahkak memang jaga kulit yer u'olls.. tak main la acara-acara sukan berjemur ni..*bluwekk..hahahaa...* so atok chinta cakap..kalo aku menang means dapat tempat no 1-3..atok chinta belikan beskal..hahaha...ahkak kan teror..mesti la menang..tp dapat no 2 je laa..masa tu dapat la wakil daerah plak untuk pertandingan peringkat Negeri!

so, dapat beskal tu panjang la langkah petang-petang.abis satu taman tu round..masa tu kat area belakang tu masih kawasan lombong.belum la membangun naik rumah cam sekarang.suka la main beskal area situ.sebab berbukit-bukit.rasa cam adventure abis la kayuh basikal laju-laju..pastu turun bukit..sambil cuba lepas tangan..hahahaha...bajet best abis la buat camtu... teringat ada sowang kawan...siap tergolek..tertonggeng-tonggeng jatuh basikal dari bukit tu..hahahahaha

belum cheta ada budak pedengki ngan beskal aku..bab yang ni memang kurang ajar laa..memang bangang budak tu.aku sumpah sampai skang...hahaha..ni port lain plak petang-petang.biasa la budak-budak suka cari gaduh..perang mulut. aku pun masa tu eksyen lebih leh cakap omputeh..aku cakap omputeh pastu aku gelakkan depa sebab tak leh jawab..hahahha...*poyoness sungguh kan*..
lepas gadoh tu..aku pun main la aci kejar kat area tu..so kena la parking basikal kan..padahal tu memang taman permainan...dah main syok-syok aci kejar...dah petang tau la ko nak kena balik kan..aku tengok beskal aku dah lain macam...erkkk...kurang ajar ada budak kencing kat beskal aku..aku pun ngamok laa..campur rasa nak nanges smua ada..bengang beb..ada owang cari pasal...lepas tu datang la budak bagitau sape buat..ohoo..kurang ajar..lepas tu abg budak tu datang mintak maaf..dan basuhkan beskal aku..hahahahhahaa......

beskal aku ni jenis tak letak kat luar rumah.sebab opah chinta bising,takut beskal hilang.padahal dalam porch umah je kan.so hari-hari lepas main kena hangkut beskal masuk rumah letak kat stor bawah tangga.camtu gak bile nak main beskal.seb baik la lengan aku tak naik berketul-ketul cam popeye tu..kalo tak confirm aku dah wakil negara acara angkat berat wanita..hahahahah...

sebab ada beskal laa..opah chinta rajin je suwuh aku pegi kedai..ok..takpe.. dan kalo pegi pasar malam aku sibuk kayuh beskal dalam ceruk manusia ramai-ramai tu..hahahah.....bongoks je rasa...

dan satu peristiwa beskal aku tak leh lupa sampai skang..dulu kan ada beskal yang leh naik 2 orang..means..yang ada seat kat belakang tu.sebelum aku ngan abang aku ada beskal sowang satu..opah chinta belikan beskal yang jenis tu laa..siap ada bakul kat depan tu..masa tu abg aku tensen je ngan bakul tu.siap dicabutnya..so satu hari tu.. abg aku bawak la aku naik beskal.ntah hape angin dia baik nak bawak aku pegi ronda-ronda..dah tu rupanya dia saja nak perdengki aku..saja nak 'bahan'kan aku..dia bawak area ada hanjengg...dah sarang tebuan sape suwuh ko jolok!! hanjeng tengah rilex-rilex....ko cari pasal..memang kena kejar la weii....abg aku seat dia kan tinggi.jadi mangsa aku la kat belakang tu.memang aku menjerit cam polong la masa tu..siap angkat kaki tinggi-tinggi takut hanjeng tu leh capai aku. abg aku??..dia leh kayuh rilex-rilex..sebab tengok aku dah cam orang gila kat belakang tu...ekk..tu la kalo jadi adik..memang aku ni mangsa buli jer....

tu belum cheta adik sedara aku plak.sibuk nak naik beskal gak.pastu tak reti nak dok diam.nak plak duduk bahagian depan beskal.siap taruk bantal.kaki tak reti nak angkat tinggi-tinggi..dah tu..naik plak ngan abg tu..terselit kaki kat roda..tak pasal-pasal koyak kulit skit..hahahhahaa

beskal aku tu siap ada gear okeh..kalo tempat bukit turun gear satu..chewahh... dan beskal tu tersimpan elok kat umah opah chinta...even ramai anak-anak buah dah hint aku nak beskal tu...sorry okeh! beskal abang aku jenis yang besi alloy semua berkilat tu depa dah dapat.beskal ai..kem salam je la yer!

so chinta..untuk kamu beskal dah ada....jimat! jimat!...hahahah

 -----------------------------------------------

skang ni... bile dah ada anak..of course la suka nak ajar anak naik beskal round-round kawasan perumahan petang-petang. sekarang dah canggih okeh, dulu aku tengok ah so kat area umah tu bawak anak dia naik basikal..seat untuk baby tu dari rotan jer..skang ni canggih.siap ada seat belt semua..safety first!

yang rajin bawak dia naik beskal papanya...tak pun cousin chinta..aku?? ahkak gayat skang nak naek beskal..pastu seat beskal skang ni buat sakit bontot laaa..hahaha

rilex je naik beskal!

le tour di depan rumah jer...hahahhaaa..




*badan dah banyak lelemaks ni harus ada aktiviti berbeskal ni*



No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers