"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 15 June 2012

Beijing - Day 3 (pagi)

Day 2 - (5 Jun 2012)

Ok bersambung. duduk elok-elok atas kerusi.mata tu jangan nak ngadap tempat lain.ngadap monitor tu je ek.hahaha. #budget ramai sangat la baca blog ni#.. hahahah.. pada entri sebelum ni aku ada mention yang time kat Beijing dengan Malaysia sama. begitu juga la dengan cuaca. dah la akak tertipahtertiputertipah dengan travel agency sebab budak tu cakap cuaca tak berapa panas.berangin.so standby juga baju yang tebal. ok!dan aku pun memang takde masa la nak  google cuaca kat sana camne so ikut je la buta-buta. dan hasilnya, Beijing a bit panas masa aku pegi. memang berangin - windy.. tapi cuaca lebih kurang malaysia. Musim summer. memang la cantik je permandangan dengan bunga-bungaan.. tapi panas sedikit la.

Dan satu lagi perkara, kat sana waktu siang lebin panjang dari waktu malam. hahah.. yang ni pun tipahterkenatertipah la. masa malam pertama tu, tido agak lewat la..around 11 pm.. yelah, sibuk macam-macam, uruskan anak..masak air panas..gosok baju untuk whole week kat sana..dan kemas sini sana.. aku ni kan jenis benda kena standby..so malam siap la standby beg anak untuk esok, bekalan anak untuk esok.. so makcik-makcik la aku skang ni...huhu..me so not loike la kalo pagi-pagi kelam kabut semua benda.

anak dah tido..aku pun nak tido la.dah penat kan jalan sana sini siang harinya..oh yerk..lupa nak mention kat sana depa ni cam kedekut letrik kot!..sama cam kedekut air!.. aku cakap kedekut letrik sebab bilik hotel tu takde lampu terang..lampu malap-malap je..adoii..tu takpe la kan.. yang aircond pun sama... bilik tu luas.. (kebetulan aku dapat bilik corner).. bile aircond rasa suam-suam kuku ni..mula la aku ngan chinta tak tentu arah. solution?..kami pakat buka tingkap hotel.huhu.. dah la bilik aku corner, menghadap jalan raya.. so, bantai la kan.takde sape pun nampak kami tido..hahahaa.. jadi langsir pun secara automatik kami buka. dan kerana itu.. pagi tu aku tiba-tiba bangun terkejut..terperanjat sebab rasa bilik dah terang.....suasana dah cam pukul 8 atau pukul 9 pagi di Malaysia. maybe sebab dah biasa weekdays kan hari bekerja..so mind aku dok ingat yang "eh..dah lewat nak pegi keje ni"..hahaha...sungguh la berdedikasi.. pastu bile pikir-pikir..aku skang gah bercuti laa..hahahaha..

dan capai hp nak tengok dah pukul berapa.sebab cam dah terlajak subuh dan takut lambat untuk trip pagi tu..dan masa tu muka aku memang dah kerut seribu.. "eh baru pukul 4.00 pagi".... hahahhaa.. baru la kutahu waktu siang di sana (cerah) seawal jam 4 pagi. jadi kalo camtu..waktu subuh should be around 3 am laaa.. #lesson of the day#

bile dah cerah..harus la mata tu liat nak tido balik..dah tu plak, jalan raya dah penuh keta..pon pon..hon sana sini..ayooo..lagi la kan.aku masa tu doa-doa jangan la si kecik tu bangun.jenuh nanti meragam time berjalan.

so pagi tu breakfast di hotel. aku just makan telur rebus, roti bubuh jem. takde selera aku tengok menu dihidangkan. kalo ikut jadual pagi tu akan ke The Great Wall of China. Ini la tempat paling aku eksaited nak pegi....hehehe...

muka pagi-pagi anak dara ceria

di lobby hotel

qaireen and her mama

suasana Beijing di pagi hari

bangunan apa ntah!

First destination: Jade Museum

Pastu masuk bas..tiba-tiba tukar jadual plak. kan aku dah mention driver bangang tu takmo pusing-pusing. dia nak ikut satu arah..yang mana destinasi sampai dulu, dia akan pegi situ dulu. hoho.. masa ni tak tau lagi yang tourist guide memang dah request nak tukar driver lain. yelah, masalah dalaman depa takkan kita nak masuk campur plak kan!Jadi tempat first pagi tu ke Jade Museum.

Macam biasa la kan.. masuk dengar tutorial dulu. kepercayaan masyarakat cina terhadap jade dan feng sui. (betoi ke ejaan). Mereka percaya jade boleh beri kekayaan, kesihatan dan lain-lain. Cantik memang cantik. tapi harga pun cantik.hehehe...ok jom layan gambar-gambar kat situ:

takat tayang kat tangan je laa..heheh...

gaya cam nak beli je!

macam-macam warna ada

try semua kalo boleh.. yang kami tengok ni range harga rm 600 ke atas!

tips nak beli jade/untuk mengetahui tahap keaslian jade tersebut:

1)jade yang asli/berkualiti/original tidak mudah pecah even kalo dihantukkan ke permukaan keras. kalo nak test.amik batu jade tu buat tumbuk sambal belacan...

2) kalo korang balut plastik pada jade tersebut... (make sure permukaan plastik tu ketat dengan jade).. then try bakar.. plastik tu tak akan terbakar. *yang ni kena demo la kalo nak*

3)apa lagi ek.. entah..tu la owang explain aku sibuk layan anak..huwagh huwagh huwagh....

nak tayang tangan pakai gelang ke??

atok boring tengok gelang sana sini!

aktiviti sebab tau takkan beli punya jade tu!..haha
jadi mula kerjaya amik gambar sana sini!

pic dengan jade besar!
meh aku cheta skit pasal jade kat belakang tu. Jade tu bentuk cam kobis. ada la sebutannya dalam bahasa cina aku tak tau la apa.tak ingat bebelan amoi tu masa explain. yang pasti jade ni memang mahal dan elok di letak dalam rumah. tujuan: daun kobis yang kembang menghala ke luar - maksudnya menarik lebih banyak kekayaan dan kemewahan ke dalam rumah.. kira $$$$ laa.. dan yang belakang kuncup tu cam tempat sedut/simpan la kemewahan tu...cam tu la lebih kurang...hehhe


muka dah bosan menunggu...konon tunggu kat sini la!
 yang kelakar pic ni masing-masing bajet dah kumpul setempat tu senang la nak pegi next destinantion. sekali amekkaw!... pandai sangat. rupa-rupanya style kat China ni... pintu keluar takkan sama ngan pintu masuk. means.. kedai-kedai kat situ..sama gak la ngan Forbidden City dan kedai-kedai lain. jadi kami ingat tunggu situ sebab pikir senang la nak kuar. rupa-rupa tidak!.owhh..memang buang masa tul. rupanya luas lagi museum jade tu. ayooo... #lesson of the day again#

ni la aku cakap sesi penerangan tu

remind me of cheta-cheta shaolin budak botak tu!

ayoo..apakah ni??

baru bangun tido mama paksa amik gambar!

2nd destination: Crystal Shop

Iyer memang nampak destinasi semua nya ke arah shopping kan! hahha.. destinasi kali ni crystal shop. So macam biasa la, sebelum tengok produk.dengar la penerangan tentang produk.asal usul kristal dari mana. cuma yang ni berbeza, sebab ko just tengok dari slide presentation kat bilik khas. maybe kat situ tak ada pekerja yang boleh berkomunikasi dalam Bahasa Melayu ataupun Bahasa Inggeris dengan baik.

Kalau dah nama nya pompuan kan, harus la nak try apa yang ada. takat test kat tangan je la. aku bukan tak minat kristal.tapi yang ada pun dah jarang pakai. dulu memang aku suka gila-gila kristal ni. siap tau nama-nama kristal tu dan penerangan untuk kristal yang dipakai. #leh apply keje kat situ nampaknya#

pintu masuk Crystal Shop.amik pic dulu

sape kata dragon ball ada 7 biji je??..ni yang ke-8 okay!

nak gak interframe

ni nampak je eskalator..tapi dah jahanam.kena mendaki.. >_<

my darling chinta

gaya je okay!

sesi boring jadi bergambar!

mood baik!

yang kiri sekali tu muka mintak lempang... >_<

satu..dua.....

igerr....... *muka mintak cium*

lagi sekali

dah malas nak layan..suka betoi kalo amik pic buat mata macam tu!

my sis-in-law ngan Qaireen
 Kemudian kami pegi kedai jual-jual cam tembikar/pasu cina tu.. actually ni takde la tentatif.. tapi dapat pegi sebab lunch kat restaurant dalam building yang sama. Lenguh kaki gak la jalan sebab restoran tu kat tingkat 3 rasanya...panjat tangga dulu..Tak ingat apa nama restaurant ni.

Jadi kat sini memang la takde apa nak beli. bukannya tak minat. tapi memikirkan mana nak letak pasu-pasu santek tu kan. tak sesuai la kot dengan konsep rumah..
jadi banyak masa memang bergambar je laaa..

atok chinta pun sama gak la nak interframe!

chinta bersama hasil pembelian - rantai kaki

ok..cat walk atas pentas sambil tunggu mama makan

ayoo...cair tengok pic ni!

huru-hara depa makan..hahahhaha..sebabnya Qaireen suka tarik alas meja tu dan masuk mulut


ok..stop dulu laa..dah panjang lebar ni

next destination untuk kita cerita kat next entry plak yer...



ok..tak paham-paham lagi ke?..

sila tepuk tangan...show abis...




ta-alif-mim-alif-ta




No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers