"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 14 June 2012

Beijing - Day 1 & 2 ~ (3-4 Jun 2012)

entri kali ni kita buat ala-ala diari sikit yer #bajet best#.. dah nama nya tinta perjalanan. *muntah baca ayat novel ni..hahhaha..  senang sikit nak story-mory.kang ikut kepala blur aku kang caca-merba semua benda aku nak longgok dalam satu entri.ok..sila duduk diam-diam..fasten your seat belt..kerana saya akan membawa anda mengembara ke negara warisan sejarah.....hahaha...

Day 1 (3 Jun 2012)..

Harus la check-in kat KLIA. dah nama pun naik kapal terbang. takkan check in perlabuhan Klang kot. okay..tak kelakar..hahaha..Kali ni pegi beijing kami naik MAS..disebabkan direct terus ke Beijing. kalo naik Air Asia kena g Tianjian dulu pastu naik bas ke Beijing. Disebabkan percutian kali ni bersama anak dara 2 orang tu...takmo la nak transit-transit kan.Flight kul 12.30..tengah-tengah malam..cantekk! sebab memang time tido anak dara tu.senang skit kan. so kat airport memang misi memenatkan dia..bagi dia main sana sini supaya masuk je kapal terbang dia akan tido dengan aman....

eh bagasi ke ni..hihi

ni bag-bag sebelum ke china..
keluarga kecik kami

masuk perot kapal terbang..dapat seat bahagian tengah. the best part is..bile ko ada anak kecik ni layanan akan extra skit dari kakak-kakak pramugari ni..hehe.. terus dia tanya nak pasal baby cot tak?.. what?.. aku kan cam jakun skit.tak penah plak dengar pasang baby cot dalam flight..aku okay je la..setuju.. mula-mula sebelum kakak pramugari cantik cakap camtu..aku dah siap aim row kerusi yang kosong.supaya dapat aku baringkan anak..dan aku pun leh tido baring dengan sonok.almaklum la..MAS ni selalu akan banyak kerusi kosong..hihi....dengar nak pasang baby cot..terus aku senyumm...ok.kalo pada yang tak tau.. kalo korang travel ngan anak kecik dan naik MAS..korang boleh  request baby cot which actually basinette..tapi make sure masa check in tu request seat yang tengah dan depan dia cam ada dinding/ruang tu..(first row).. sebab kat situ la depa akan pasang baby cot pada dinding tu.attach kat situ..tapi peringatan suitable for baby below 14kg okay.. untung gak anak berat comel-lote ni..hihi...

mula-mula chinta memang eksaited..ye lah..first time dia naik flight masa umur 2 bulan..mana dia nak ingat.kali ni dia memang melompat-lompat la tengok kapal terbang besar depan mata. elok je flight berlepas.. dia pun..bye-bye..tidoooo...aku masukkan la dalam baby cot tu..memang lena dia tido dalam tu sampai beijing..siap terjulur-julur kaki terkeluar dari baby cot basinette tu..kaki dah panjang kan..hahahhaa...

Aku memang takde mood la nak layan movie ke apa..main game ke..dengar lagu ke dalam flight tu..baik tido..chinta tido je..aku pun pindah row belakang yang kosong..nak tido berbaring dengan aman jaya..haha.. bye-bye papa chinta..sila jaga anak kesayangan awak yer..ai tido dulu..hahaahhaa..

Alhamdulilah..touch down Beijing dalam kul 6.30 pagi..perjalanan 6 jam dari Malaysia.dan..waktu Beijing sama dengan waktu Malaysia..hihi....pelik kan.. Kalo skang kat Malaysia kul 10.00 pagi..kat Beijing pun kul 10.00 pagi..senang tak payah nak adjust jam tangan aku.. so sampai je.amik beg cari tourist guide.. rupa-rupa nya plan dah berubah..terus je dia bawak kami start tour.. amaigadddd! biar betik... ok layan je laa.. masing-masing muka bangun pagi-pagi..tak mandi..hahahah... "masuk kandang kambing mengembek..masuk kandang rimau mengaum.."..*paham-paham sndrik la kan*

Day 2 - (4 Jun 2012)..

so first destination:

Tempat wajib pegi kat Beijing tu mesti la Forbidden City. So, pagi-pagi first destination adalah ke situ. Terus teringat cerita Karate Kid yang anak Will Smith berlakon tu. kat situ letaknya juga Tian An Men Square dan Great Hall of the People and Chairman Mao's Mausoleum. fuh..berbelit lidah dah sebut. Yang aku tengok tahap keselamatan kat sini kira ketat gak la. tapi untuk penduduk depa.kalo tourist cam kita tak perlu la nak lalu kawalan keselamatan dan tak perlu letak beg untuk mesin pengimbas cam kat airport tu. kat situ rata-rata pintu masuk mesti ada benda alah tu.agaknya apa yang depa dok pikir orang nak curik dalam Forbidden City tu??..pelik gak aku.. ala..pic sowi sangat..masa ni yang memang terbaekkk.. DSLR encik aboy abis bateri sebab ter'on' dari KL ke Beijing. aku memang dah buat muka dah masa ni.. geram betoi..seb baik ada back up kamera abang aku. tapi harus la tunggu dia bagi cd gambar-gambar ntah bile nak dapat.aduyaii..ada la pic kat henpon.. buruks sangat!..*nak upload pic cantek je*..haha

lenguh lutut gak la jalan dalam Forbidden City atau dalam bahasa melayunya Kota Larangan.ek.. masa tu aku dok pikir camne la maharaja depa dok jalan dalam tu masa zaman tu.. punya la luas.. agaknya satu hari dok satu tempat je kot. dalam tu dah cam satu pekan kecil.luas sangat!.. 

next:

harus la makan time.first time ni tekak nak merasa masakan muslim Beijing. tekak aku ok je. sumbat janji halal dan kenyang. encik aboy tu yang cerewet sikit. hehe..adat la kan kalo ko datang negara orang. nak demand makan nasi lemak..dok je kat malaysia tu. eh melalut plak!.. 

Disebabkan group aku ni ada makcik-makcik..semua pun dah komplen lenguh kaki jalan kat Forbidden City tadi..termasuk la aku..hahahha *makcik aku ni*..terus tukar tentatif..sepatutnya pegi Silk Store tapi tukar ke Chinese Traditional Medicine Center untuk foot massage.. free katanya.. hah kat sini..aku nak buat pesanan penaja sikit...kalo kowang pegi sana ke Beijing..memang akan ada la dalam tour pegi tempat ni. memang la free dia urut..tapi ala kadar je aku rasa.. pastu boleh plak dia mintak tips..kalo kowang baik bagi la..cam aku.. aku malas nak layan..dah memang tourist guide kata free..apa hal ko nak mintak tips plak kan.. okay.. itu yang pertama..yang kedua.. style depa kat sana..bile kowang masuk je kedai-kedai yang dibawa.. depa akan ada sesi lecture boring penerangan tentang produk diorang..hehe.. cam masuk kelas je aku rasa..so kat tempat ni lepas dia explain la pasal penyakit-penyakit dan kaedah rawatan depa..terus masuk segerombolan tukang urut..nak urut kaki..pastu datang skali ngan 'pakar' dia untuk bagi consultation penyakit kita..

dan kat sini..aku tegaskan lagi..korang kena kental okay..aku pun memang dah dipesan oleh member yang penah ke sana..diorang ni pandai psycho kowang untuk beli produk tu.. kalo korang rasa nak beli.. go ahead.. bagi aku yang dasar pemalas nak makan ubat..kem salam je laa..tambah plak aku ni jenis curious tahap halal produk tu..dan lagi satu.. leh caya ke ngan dignosis dia secara tengok kat tapak tangan je??? hihi

tapi mak aku ada beli gak produk..tu pun produk yang untuk rendam kaki..yang tu takpe..aku pun nak pow nanti..eh..eh..lupa plak nak amik aritu..hihihi.....memang muka depa bengang je la bile aku cakap tak minat.. "no.. no..i dont want"..eh silap..depa siap ada translator okay..cakapkan bahasa melayu untuk kita..aku cakap..aku tak mau beli..budget tarak!!!.. full stop!.. eh..nampak cam senang je aku jawab ek?.tak sebenarnya..memang lama gak la aku menepis..tepis..tepis.....yang encik aboy plak jawab suwuh tanya aku.. yang aku plak jawab.."jap jap..nak tanya mak"...hahahahah.... kelakar buat drama kami laki bini!

Eh..lepas tu..

Solat di Niujie Mosque.. cantik masjid ni. tapi sebabkan aku sibuk nak mandikan anak..sibuk nak cari toilet.. *paham-pahamlah negara camni of course la toilet jenis takde air*..hehe..so kat masjid la baru dapat menunaikan hajat dengan penuh bahagia..hahaha... tu lupa nak amik pic..*ampunkan kami penunggu gua...*

cuma, aku tengok ukiran di masjid masih ada unsur-unsur haiwan.. itu yang mem'pelik'kan aku.. tapi mungkin itu budaya kot..entah la..tak sempat nak kaji..#dasar pemalas# Kemudian ke Muslim Super Market.. yang ni aku tak sempat g.sibuk uruskan anak!!So aku tak tau apa ada kat dalam tu!!

Makan kat Xin Jiang Muslim Restaurant.. betoi tak nama restaurant ke tidak..hahaha.. ingat-ingat lupa. haha dan malamnya Acrobatic Show. Yang ni pun frust sebab tak teringat ada bawa video camera.. kalo tak leh rakam.. memang marvelous laa.. chinta siap tepuk-tepuk tangan tengok..... memang terbaekkk!! benda wajib tengok kalo pegi Beijing!

kalo sebut akrobatic sure  korang dah boleh bayangkan..aksi-aksi akrobat cam ala-ala sarkas tu..tapi yang ni aku salute sebab memang takde la jaring keselamatan ke apa.. dan ada certain-certain show je depa pakai safety harness..gila kentang wei...kalo jatuh laa..haish... yang terbaek show depa ni ialah show akrobat dengan motocycle dalam sangkar tu..hebat giler..kalo takat sebiji dua moto memang tak heran la..dah biasa tgk kan kat tv.. ni 5 biji moto masuk dalam tu..sangkar tu tak la besar mana pun..boleh bayang kan kalo pentas kat dewan-dewan tu selalu besar mana je. kan.. memang terbaek!!

dan kerana akrobatik..malam tu chinta leh plak ikut buat...oh semangat anak mama! papanya bancuh susu..si kecik ni baring kat katil..dan boleh plak dia capai botol susu tu guna kaki..hahahha..sebijik cam gaya akrobatik masa depa main baling-baling bola tangkap ngan kaki..oh anak! *tepuk dahi 40 kali*
Yang aku perati kat Acrobatic Show ni..bangsa depa ni ada satu attitude yang aku rasa tak bape nak gemar. Show belum habis..kiranya time nak perkenalkan peng'akrobat' tu..boleh depa bangun dan blah dari situ.. iskk.. teruk betul laa..kira cam kat wayang..cheta belum abis lagi skit..depa dah berpusu-pusu kuar...masuk dalam bas/coach masing-masing... haishh! tak sempat diorang nak promote sape nak beli cd untuk show tu.. isk.. geleng kepala aku tengok...seolah-olah tak hormat majlis orang!

Dan masa ni la dah mula tahap bengang pada driver bas.. patutnya dalam schedule kita akan check in hotel dulu baru ke acrobatic show..pastu boleh  plak tourist guide cakap.. driver takmo pusing-pusing..nak drive satu hala je..bengang je kami...hello..we pay okay for your service..harus la kena ikut cakap customer.. dangg..tak mo..buat hati kering je driver..tourist guide plak cakap hotel jauh..satu jam dari situ.. dasar pentipu.. lepas acrobatic show..ada la dalam 20 min sampai hotel! bongoks betoi! alasan depa jem.. nanti lambat la apa laaa...

 ok..tunggu sambungannya yer.....

*sila tepuk tangan 3 kali sambil goyang buntut*

hehehe









No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers