"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011

Monday 18 June 2012

Beijing - Day 3 (dari petang ke malam)

salam isra' mikraj...

alahai..dua hari cuti..dua hari gak sunyi sepi blog mama chinta ni. nama pun cuti kan..haha..nak sambung cerita dari Beijing lagi.. kali ni aktiviti petang hari kedua. dah selesai menunaikan tuntutan Ilahi dan tuntutan perot comel..perjalanan di sambung.itu pun lepas buang masa tunggu si tourist guide tak masuk-masuk bas lagi.haha.. dia tunggu kita..kita tunggu dia..fon hp dia berkali-kali tak jawab. berangan la tu..hahaha.. wei dey..time is crucial okay!.. dah la lepas ni nak pegi The Great Wall of China
*berkobar-kobar kembang kempis hidung*

The Great Wall of China

kalo ke Beijing, tak sah la kalo tak pegi sini kan. salah satu keajaiban alam. ada peluang mesti la nak tengok puas-puas kan.. Bukan nya hari-hari boleh pegi tembok ni..hehe.. kira cam jauh gak la nak sampai.rasa lama je perjalanan. sempat la tido!..haha.. yang best, permandangan memang cantik.sebab tempat ni kat area gunung-gunung... cantek sangat!..kalo korang rajin sila la google pasal The Great Wall of China, ada beberapa pintu untuk naik ke tembok ni.. dan yang menjadi pilihan tourist guide ni ialah melalui Bandaling

Iyer memang terima kasih la kat dia..hihi..tak dinafikan pintu masuk kat situ memang cantik..dan lagi cantik ianya merupakan antara tempat daki yang mencabar dan susah..ketar lutut gak la...masuk-masuk je dah mula naik tangga.so opah dengan chinta yang lena tido tu memang tunggu je la kat pintu masuk tu..

nak cheta pasal tangganya, memang tak lulus la binaannya.. sebab ketinggian anak tangga tu tak sama.. ada yang tinggi....ada yang sangat tinggggiiiiiii...*nak tunjukkan betapa tinggi*.. ada yang rendah.. tapi takde yanggggg rendahh..hahahha... semput gak la rasa..tambah dah petang..cuaca pun panas.. aku masa kat malaysia memang dah pasang niat.. "sahaja aku naik tembok besar China..aku nak naik sampai ke puncak..insya-allah"..tapi takde rezeki..bukan sebab semput ke..gayat ke..yang tu kita leh tolak ansur lagi.. ni sebab tak cukup masa...huhu.. frust gak laaa...!

meh aku longgokkan je gambar-gambar yang ada....

duduk..berehat sebentar

gigih..atok kat belakang dah tertinggal

penat okay!

siap bawak air ngan tuala..cam nak masuk marahon plak!.. T___T

senyum ko dik..mentang-mentang la ko naik gegendung tu...

ko tengok bape punya curam...gayat okay!!

takmo pandang belakang... T____T

masa ni lutut ketar....gayat!!

pendaki paling gayat!!

pendaki yang berjaya sampai sini jerrr...hahaha

dah sampai senyum lebar...

kami bukan perenang..kami lah juara..eh..

ko tengok tinggi tak tinggi... T__T

aku rasa tu baru 1st check point kot....

sayup jer nampak...

cintaku bersemi di tembok china... *muntah pelangi*..hahahha

dah kena panggil turun.. T___T

geram je tengok...rasa nak daki.....

yang tido pun dapat medal ke?

kecik je yer pic kowang..hahahaa

atok tak sabar-sabar pakai t-shirt.. "i've climbed the great wall"

oh my english!!

chinta baru bangun......muka gayat!
next destination yang si tourist guide tu sibuk bebenor nak bawak kami...ialah Burning Cream Centre. Dah memang kat sana ialah lubuk shopping...memang depa suka la bawak tempat-tempat camni. Kat sini pun salah satu tempat perubatan fofular di China tu. Cam biasa demonstrasi masakan pasal produk depa. tak minat nak amik gambar sebab aku confirm tak beli punyer!!!..hahaha.. kat situ demo la cream depa yang leh buat kulit melecur jadi baik..plus..ubat-ubat lain..ada jual koyok gak.so dapat la dua potong koyok free!.. yang tak tahan tu...masa demonstrasi sanggup amoi tu pegang besi panas..gila weii! nak promote punya pasal..lepas tu cepat-cepat dia sapu cream (produk) yang dijual tu..dan..tadaaa..kesannya tapak tangannya menjadi mulus semulaaa.... *tepuk tangan skit*

malamnya pulak..lepas dah dinner pegi plak Wang Fu Jing Shopping Street

Kat sini ala-ala Bukit Bintang. kira the middle of the town la. kat sini modern dan happening.lampu sana-sini. barang-barang pun almost the same yang korang leh jumpa kat pavi, klcc, lot10, sogo dan sekeluarganya. Branded item kat sini..yang best cuci mata sebab nak leh tengok different model yang takde jual kat mehsia. contoh: kalo kasut adidas kat malaysia designnya maybe tak sama dekat Beijing. harga?.. lebih kurang kat malaysia je... Kat sini encik aboy cupin dah nampak kedai yang dicari. kedai li-ning (betoi ka aku eja ni).. ala..jenama raket yang dipakai oleh Lin-dan tu... so ingat kalo harga lebih murah kat sana boleh la beli kan....

tapi tak sempat nak masuk..sebab kejar masa!dan tourist guide cakap kat situ semua sama cam mehsia..esok dia bawak pegi pasar 6 tingkat yang macam-macam leh cari..iyer..baik..kalo esok tak jumpa raket tu aku pangggg ko sekali..terus diam seminggu.... hahahahaaa..

cam biasa laa..kamera kat tangan aku..memang aku snap sana sini laaa..

jom tengok longgokan gambar lagi....

kenapa comel sangat ni...rasa nak lempang jer!!.. >_<

chinta

atok

opah

kepsi kat sana...

kopitiam kot!..hahha

atok & opah

papa

mata bulat ni..eii..geram..muka mintak cium ni!

atok dan opah lagi

kami

ramai manusia kat belakang tu

kereta peronda sana sini

papa jadi tourist guide jap!

macam kat petaling street jer!

dah penat jalan lepas tu balik hotel laaa... tapi si kenit ni tak reti penat.... sambung aktiviti dia dalam bilik hotel tu....

alamak mama nampak la plak... *wat muka tak bersalah*

ok..sorok skit....*dengan harapan mama tak nampak*

mama..jangan la kaco..

"iyer iyer..nanti kita sambung borak yer..mama ada tu.."

hahaha..ni la gara-gara tak penah jumpa telefon rumah..asik nampak hp je...so memang ni la aktiviti utama dia dalam bilik tu.nak tengok tv semua channel bahasa cina..tak paham!.. terpaksa la kami cabutkan wayar tepon ni..bile ada call masuk dari atok ke..paklong ke...terpaksa kami pick-up guna fon dalam bilik air.. hahahhahaha....