"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 4 January 2013

selsema sewaktu preggy


alhamdulilah.. kali ni preggy pun takde la rasa teruk sangat.. yang pasti masa preggykan chinta hampir setiap hari kena tido tengahari kat opis ni.. sampai boss pun dah paham..hehee.. terpaksa.rasa tak larat sangat.. tapi kali ni boleh lak bertahan..hehe..cuma yang ada kelainan kali ni.. selsema menyerang hampir tiap hari sejak dari mula-mula preggy lagi.....


mula-mula ingatkan perkara biasa.. sebab aku ni memang pen'selsema' tegar!..haha..ada ke perkataan tu?? memang senang sangat nak dapat selsema..dan kerana senang la aku rasa senang nak dapat mc ni.. tak cukup tido je..atau sebab cuaca sejuk/panas..dok dalam aircond..cepat je kesan untuk aku dapat selsema which dalam masa yang sama tekak pun akan jadi merah gak!.. hahaha.. kalo aku ni jenis amik kesempatan, memang senang-senang la nak amik mc ni... selalu kalo aku amik mc pun kalau tahap selsema aku dah kronik yang mata dah berair, kepala dah berat, tekak dah sakit sangat-sangat!

masa 1st trimester.. dekat 3 minggu aku menderita hilang derita bau dan rasa.. gara-gara tekak aku dah sampai tahap infected laaa... pegi jumpa doktor sampai dua tiga kali which sepatutnya doktor dah kena bagi antibiotik..tapi memandangkan kandungan di usia yang masih terlalu awal... doktor tak bagi dan mintak aku cuba cara tradisional gak - kumur dengan air garam..... dan suwuh aku banyak berehat! seyes, sampai tahap ko nak sujud bile solat rasa nak tumbang je... berpinar, sakit kepala sangat!!!

aku ingat perkara biasa..sebab keadaan kat opis ni kebanyakan kawasan ber'karpet'... dulu masa opis lama memang tiles je semua... so bile carpet ni paham-paham la keadaan bakteria dan habuknya... campur duduk dalam aircond dari pagi ke petang!!! kat umah pun kadang-kadang siang malam beraircond..hahaha.. ngada-ngada aku ngan chinta..spesies tak tahan panassssss! hahahahha...

sampai la hari ni, bile aku teragak buat status kat fesbuk dan one of my fren bagitau adalah perkara biasa untuk kena selsema sewaktu preggy!.. danggg! baru ku tahu lepas google tadi.. no wonder la minggu lepas beriyer la doktor tu suwuh aku cari madu..bancuh cair-cair..dan amalkan tiap malam..selain kumur dengan air garam..masa tu aku iyerkan ajer.. aku siap cakap..doktor boleh ke makan madu time nandong?? tak panas ke??.. hehehe... aku plak yang lebih 'pandai' dari doktor..hehe..doktor tu cakap..boleh jer.....

so, rasanya kena cari madu la kot..ops! madu yang minum tu yer..bahaya ayat aku ni...takmo takmo takmo yer madu yang ada mata, hidung dan buat aku sakit jiwa...hahaha... mintak dijauhkan semua ittew! akak tak rela dikkk! hahahahhaa...


                                    

pic madu.. sumber: google

takpe kita cuba.. adoi nerbes plak nak cuba.. esok ada pregnancy check-up..nak consult dulu ngan Dr. Rahaya.. macam mana cara terbaik untuk aku atasi masalah selsema ni....tapi still leh cekidaut petua orang lama untuk hilangkan selsema..... tradisional remedy still the best! hehehe..

1) amik madu satu plastik penuh dan bancuhkan dengan 1/2 cawan air suam... *guna sudu plastik untuk beri kesan yang lebih baik....

2)minum waktu pagi waktu perot masih kosong..mulakan dengan selawat 3x dengan niat untuk menjaga kesihatan.. sesungguhnya yang baik itu datang dari-Nya..dengan izin-Nya juga In shaa-Allah, segala penyakit dapat disembuhkan..

3)boleh amalkan kumur air garam + air suam sebelum tido untuk beri kelegaan kepada kerongkong.. konsep yang sama seperti kumur listerine kannn!


ni antara manfaat madu yang sempat aku google:

Beberapa manfaat madu untuk ibu hamil, diantaranya:

-    Madu terbukti mampu mengurangi rasa mual

-    Yang kedua manfaat madu untuk ibu hamil adalah bisa mengurangi rasa panas tubuh yang terkadang timbul saat hamil

-    Manfaat madu untuk ibu hamil yang lainnya yaitu bermanfaat untuk menambah nafsu makan yang seringkali hilang saat trimester pertama

-    Manfaat madu untuk ibu hamil juga sebagai pelindung pada janin agar tidak mengalami keracunan, karena terkadang ibu tidak mengetahui jika makanan yang dimakannya terdapat zat-zat yang bisa membahayakan janinnya

-    Untuk meningkatkan kekebalan pada tubuh ibu dan janin

-    Selain itu manfaat madu untuk ibu hamil adalah sebagai penambah kekuatan tubuh terutama saat ibu sedang nifas

Manfaat madu untuk ibu hamil ini perlu mendapat perhatian tidak hanya dari ibu saja, namun juga anggota keluarga lainnya sebaiknya mengingatkan ibu yang sedang hamil untuk mengkonsumsi madu secara teratur.

sumber: madusekeluarga.com


Rasullulah s.a.w sendiri pernah bersabda:

"Barangsiapa minum madu setiap bulan dengan niat melakukan nasihat Al-Quran, maka Allah swt akan menyembuhkannya dari 77 penyakit"

Masya-Allah.. besar sungguh kekuasaan Allah.. hebatnya sumber ubat yang dihasilkan dari lebah - yang saiznya berganda kecil dari kita......Renungkan lah!!!


Khasiat lebah menurut Al-Quran:

Firman Allah dalam surah an-Nahl:

"Daripada perut lebah itu keluarlah minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya sebagai PENAWAR bagi manusia"    (Surah An-NAhl: 69).
Tafsirnya: "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan."



*Moga dipermudahkanlah segala urusan sewaktu preggy kali ni... Sekurang-kurangnya sakit ni penghapus dosa-dosa kecil kan..mana tau bila diuji dengan selsema sepanjang preggy ni..Allah berikan nikmat mudah melahirkan dan dapat menyusukan adik chinta dengan susu ibu sehingga 2 tahun... In shaa Allah....



*doa banyak-banyak*

  

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers