"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Tuesday 15 January 2013

Kencing Kotor Time Preggy

alohaa.. lama tak dating kat sini..ceh! poyo.. biasa la rajin menjengah blog dan berkasih-sayang dengan blog ni pon time hari keje. time-time nantok kat opis, curi-curi masa la update blog.. tapi selalunya time-time pagi sampai keje/time lunch atau time lik waktu yang penuh bahagia untuk aku update blog dengan tanpa rasa bersalah..hahahaa....

semalam 14 Januari 2013, kali pertama mc untuk tahun 2013 ni. selalunya kalo aku mc mesti sebab selsema aku kronik sampai nak demam atau aku kena gastrik.. nandong dan gastrik ni biasa untuk aku.memang time nandong je la aku rajin kena gastrik.tapi takat ni ok la plak!hahaha..lain budak lain pembawakannya kot. cuma kali ni aku kena benda lain plak....

kencing kotor! derr.. dah namanya pun kencing kan... najis tu memang la kotor..lagi nak ada istilah kencing kotor..hahaha.. *pang sekali*..hahaha.. nak tau tanda-tanda kalo terkena kencing kotor?..

1) sakit kat celah kangkang...seolah-olah sakit baby menekan bile di minggu-minggu akhir nak bersalin. sakit tu buat sungguh tak selesa bila nak berjalan..

2) sakit dari belakang bawa ke depan..cam sakit nak bersalin tu...ingat tak sakit contraction camne?.. hah camtu la lebih kurang.....

3) sakit bontot..sakit-sakit peyot..rasa sungguh tak selesa..cramp sangat..sampai ko rasa nak terlangkupkan badan...ala-ala period pain gitew!!

4)kalo lagi worst...badan mengigil-gigil sampai rasa nak demam...

5)kencing sangatttt kerap... or dalam kata lain tak puas... baru je she-she... 5 saat lepas tu ko rasa nak she-she lagi..dan lagi..dan lagi.... pegh! dok dalam bilik air la jawabnya yer..hahahaa...

ni aku share dari tanda-tanda yang aku hadapi sendiri... actually before ni ada gak keputihan time preggy, tapi tak kritikal la bebenor..cuma semalam bile doktor buat urine test! amekkaw..bacaan 100 untuk benda alah ni..kalo ikut doktor kena negatif atau 00 baru la tahap kencing ok... fuh..berdebar kejap bile doktor cakap camtu...

plus, doktor cakap benda ni boleh membuat pintu rahim cepat terbuka..ayooo..lagi la cuak! kalo dah 3rd trimester takpe la gak kan..ni baru 24 minggu tak sanggup daku! jadi semalam doktor bagi antibiotik untuk dihabiskan dalam tempoh masa seminggu....

jadi lepas ni..kena gigih untuk buat beberapa perkara:

1) abiskan antibiotik...
2) banyak minum air kosong
3) kena rebus barli ni..minum banyak air barli
4) jangan tahan kencing...*yang ni memang tak buat pon..kalo time preggy takde istilah nak tahan kencing 
    rasanya*
5) ada baca kat mr gugel kena banyak makan dadih/yogurt.. sebab bakteria yang ada dalam dadih/yogurt 
    bakteria baik yang boleh melawan bakteria jahat...*nyah ko bateria jahatttttt*..
6) takmo pakai hygeine wash...cuci guna air panas + garam udah lerr! hehehe

 
sumber: google...
































No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers