"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 17 January 2013

chinta oh chinta

dah lama tak story panjang pasal chinta.. mintak maap ye kakak! mama terpaksa bagi laluan kepada entry-entry mengenai pregnancy dulu..hahaha...*cam la budak tu paham*.. kang kalo dia jawab ada aku kesahh..mau aku sentap 3hari 3 malam nanti...hahahaha....

chinta skang dah masuk umur 2 tahun 1 bulan.. tapi dah mula tunjuk macam-macam ragam.. kadang ko rasa nak tergelak..kadang ko rasa hangen jer..kadang ko rasa nak istifar panjang... haishhh! bertabah dan bersabar je laaa..

jom aku himpunkan antara ragam-ragam ni sepanjang bulan januari ni... hahah.. tu br bulan januari okay!! hahahhahaaa.... 

chinta ni bangsa keras hati, garang, degil... semua benda kalo boleh nak buat sendiri... memang la bagus nampak berdikari.. tapi ko la tension dok terjerit-jerit.. nak makan..nak suap sendiri.. nak mandi sendiri.. nak pakai baju sendiri.. nak naik tangga kat umah tu sendiri.. kalo ko sibuk nak tolong..dia akan jerit.. mama..takyah..tak yah... pastu bebel-bebel........aku tak tau la menurun perangai sape la ni....

 yang ni dalam keta.. dalam bonet pun boleh jadi tempat main.. gigih dia panjat sendiri ke bonet tu.. aku dari seat depan memang menjerit-jerit la takut dia tersungkur/tersembam dalam bonet tu.... papanya rilex je siap marah aku balik sebab bising-bising dalam keta.. apa nak dikata......

siap angkut push car okay...kekonon thrill abis la tu main push car dalam bonet..
ko ingat keta papa ko ni besar cam alphat ke hah?????


 yang ni cam dah gumbira hati je tengok..... dah pandai dah usaha sendiri belajar lekat-lekat sticker camtu.... cantik je..siap bile aku suwuh pose dengan benda tu pun dilayannya la kehendak mamanya...

tapi......korang tengok plak hasilnya esok.....


grrr...grr..mana aku tak menyingaaaaaa!!!!


v
v


v

v



v








 abis sofa kat umah tu jadi sasaran sticker-sticker tu plak....

>__<

memang kreatif dan inovatif budak ni.....




dan lagi...ni plak kat port lepak..kedai mamak kat area umah tu...asal datang situ je confirm la chinta mintak eskem..bukan yang paddle pop ke...yang singgit satu ke..nak cornetto....perisa vanilla...hari tu takde plak..so aku bantai la amik je yang black n white...nasib baik dia pun main belasah je makan...hahahahaha..

tapi ko tengok la gaya dia tu! eksyen cam orang besar...haishh...


 masa ni sempat la papanya 'touch up' eskem dia... kalo tak punya la dekut tak bagi kami 'adjust'..
sanggup biar meleleh-leleh la eskem tu.....menjerit-jerit tak bagi kami tolong..

ok fine! buat la sendiri....


 tu...tengok muka bahagia dia tu! masa ni dah abis makan roti telur...dia sibukkkkk nak main kuah tu.... aritu saja je aku biar je dia rasa kuah yang pedas tu...hah..amek kaw! pandai plak lepas tu..das..das...pedasss...

tapi ko ingat dia serik???...

datang lagi kedai mamak tu...makan roti telur..camtu la kekdahnya tiap kali.....dok main kuah tu..campur sana...campur sini..suap masuk mulut....

huhuhuhu....

ko nak suapkan??..tima kasih je la yer! memang aku dah cakap dia bangsa berdikari sikit...nak suap sendiri..tumpah pon apa aku kesah...katanyaaaaaa!


dan lagi...ni aku rasa masa awal taun tu..aku pon dah lupa..ker berlaku bulan lepas...
masa ni aku dok sedap la layan maharaja lawak kat tv..papanya tido.... lepas tu aku toleh dia dok baik atas sofa tu..

 ni memang port feveret dia.. sebab ruang letak tangan kat sofa tu memang muat-muat badan dia...
tapi korang tengok..mata dia ngadap tv.. tangan dia laju je buat ukiran seni kat situ...


huhuhu.....*nangis jap aku tengok*

cuma yang aku takjub jap......pandai dia conteng buat bentuk bulat...bulat...bulat..dan bulat tu bercantum..untuk budak usia 2 tahun kan.... *sape lagi nak puji anak sendiri kalo bukan maknya...*..
hahhahahahaahaa...

bile aku tanya:

"kakak..sape conteng ni??"

selamba je dia jawab...
"kakak" <-- dia bahasakan diri dia kakak...

ok fine..... 

lepas tu aku tanya lagi...

"kakak lukis apa ni???"

"naga"
*sambil tunjuk kat tv bile iklan maharaja lawak yang ada naga merah tu....*


*sentap jap aku*

tapi ada masa menghiburkan gak.... dia suka kalo aku layan dia main lego sama-sama.... main masak-masak sama-sama..hahahahha...*sape yang hover sebenarnya ni????*


masa ni aku dok layan cheta katerina - lagenda budak setan kat tv.. tu yang dok main lego depan pintu bilik dia je..hahahahahahhaa.... masa ni lumba sape buat lego paling cantik..harus la aku yang menang kennnn!

yang bentuk robot..ketapi tu hasil kerja aku la tu...
*kembang kempis idung jap*..

hahhaahahhaahaha...
 tak cukup lego dalam box ni...chinta amik plak lego yang dalam beg tarik satu lagi..

huhuhu...






dan terkini....semalam!!!
yang ni memang aku istifar panjang laaaaa... aku dah siap-siapkan dia.... aku pon nak mandi laa..
siap aku pesan kat papanya...
"tengok-tengokkan chinta tu, mama nak mandi jap"

cam ada firasat plak..sebab aku  jarang nak pesan camtu kat papanya..
sebab aku yakin chinta baik je behave dalam bilik dia...

so smlm pun aku mandi tak lama..
kuar bilik air..dah siap semua..aku lalu la depan bilik dia!

ooooooohhhh...emmmmmm.....geeeeeeeeeeeeeeeeeee...
*ok tipu*..aku tak cakap pun camtu..hahahaha..

terus aku istifar panjangggggggg
papanya tanya..kenapa??..dia main bedak ke? sebab malam sebelumnya papanya dah istifar panjang bile dia main bedak, baby oil, losyen..tenyeh satu badan, muka semua..hahahahaha..

aku cakap..meh la datang tengok apa anak papa dah buat!!!..

masa tu aku tak jengah dalam bilik lagi..bila aku jengah elok je dia bersila dalam almari sambil main bedak! baju-baju semua dah buat terjunan bebas kuar dari almari....

>____<
 masa ni memang aku cuma senyummm tak perlu kata apa-apa...

papanya perli....
"mama tak nak amik gambar ke..kan selalu suka melaporkan dalam fb"...



*sentap lagi sekali...*

hahhahahahahhahahaa

15 min lepas tu...

*seb baik la mamanya rajen....*

*tangan didada..mata ke atas*


 fuh..siap kemas...sepatutnya semalam mama cuma lipat sebakul kain je baru angkat dari ampaian... terus berganda kuasa kuda plak mama nak mengemas semalam...seb baik la baju budak ni tak banyak...
hahhahahahha....

terus aku buat pengasingan baju-baju dah kecik dan masuk dalam box itam bunga kat bawah tu.....




dan lagi???

ok..lagi...ni masa pegi KL sentral last week..
hantar opah chinta naik ETS lik ipoh..so terus makan kat situ je..
makan secret recipe je..

ko tengok..semua nak buat sendiri...
ok buat la sendiri kakak oii..

kalo ikutkan mula-mula takmo duduk dalam baby chair ni...nak duduk kat kusi biasa cam orang besar..
yer..kang kalo tergolek......ko gak yang nangis kennnn!


makan jagung...


suap kek plak.....


tak kisah la kakak..mama memang rajin je sental baju tu..hahahhaha..






tu la ragam chinta..
tapi semua tu proses pembelajaran..
yang buat aku rindu kat dia selalu...haishhhh!!!


geram..tapi sayang.......sayang sangat-sangat



*peluk kakak ketat-ketat*

2 comments:

  1. hahahahhaaa...btul la ila..ragam anak2..dia jugak wat kita menyinga, dia jugak wat kita gelak senyum sorg2..hahaha..rindunyeee anak2 ku.....ana suke tgk gmbr chinta yg comel duk kt tepi sofa smbil conteng dinding..sgt2 comel dan cantik....:)

    ReplyDelete
  2. tu la pasal... bile kat opis je mula la rindu... kadang tu kalo marah dia..lepas tu rasa nyesal sndri..tapi kalo tak marah..xleh gak..proses pembelajaran smua tu.. hihi..tp geram-geram tu tanda sayang.... ibu mana tak sayang anak! :)

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers