"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 31 May 2012

ragam chinta bile dah 18 bulan

kalo owang tua-tua mesti cakap beralih bulan. tu la modal. kalo demam nak beralih bulan. kalo tumbuh gigi pasti respon nak beralih bulan. tak pun respon lain..nak besar camtu laa..hehee...so the typical kan.. aku tak penah la jumpa apa sebenarnya connection kalo demam ke/berubah perangai ke dengan beralih bulan.. hehe.. kalo gen stok-stok cheta warewolf ke maybe la kot. bile malam bulan mengambang....*preview filem jap*..

hehee.. tapi aku pun suka guna alasan tu..sebab takde alasan lain yang leh aku pikirkan..huhu.. senang bagi conclusion beralih bulan.eh..bukan aku nak cheta pasal beralih bulan ni ke apa. tapi just nak cheta pasal chinta ni. ragam kesayangan bile dah 18months.. eh..lekat plak nama kesayangan..hahaha...*perasan diva jap sambil lambai-lambai tangan*

dari segi phonetics and linguistic..chewah... hover mama ko ni chinta.. skang chinta dah mula nak belajar-belajar cakap.. ada la sebutir dua perkataan yang clear.. cth: mama, papa, abang, kakak, air.. selain bahasa 'perancis' yang kuar dari mulut dia..such as..babang - kapal terbang.. umpah - tumpah

psikomotor: ok yang ni memang superb!!.. kalo ada report card untuk dia memang leh dapat A+ laaa.. T__T
dalam kereta.. stereng dia panjat... pemegang kat side co-pilot tu.. dia akan pegang..dan panjat kat tingkap tu kaki naik ke atas.. *camne nak explain pandai la korang bayang sendri..*..huhu.. dah laju je nak naik tangga sendrik..seb baik tangga tu berkarpet.. panjat kerusi tak yang cheta laa... cat walk dia tu atas kusi dah perkara biasa..belum cheta cubaan nak panjat atas table top (bar counter) kat umah tu....tu dia berusaha dari high chair dia..nak naik atas tu sebab dia tengok apek cina pasang kabinet buat camtu..haishh....dan sudah pandai menari yer....pusing-pusing macam tenggiling...tengok iklan huggies sepak apa ntah..dia pun buat gaya camtu.. pasang lagu twinkle-twinkle dia pun cuba nak ikut gaya dalam tu..ok good... lupa apa stage untuk ni..kena bukak lik buku children psychology tu..hahaa..i love that subject!!!

social skill: yang ni aku tengok chinta ada ikut perangai aku sikit.. sebab aku ni sumtimes jenis observer and reserve a bit..bukan la nak kata malu..sometimes aku memang leh selamba badak je tegur orang.. tapi sometimes aku akan keep reserve..haha.chinta ni aku tengok dia takes time gak nak mesra dengan orang. dia akan amik masa untuk sesi ice breaking, lepas tu okay... boleh tunjuk perangai seperti biasa...hahah.. T_T

memilih gak la nak ngan orang. sebab ada masa senang je la kalo orang nak dukung dia. ada masa dia menangis buat drama kalo orang dukung dia. dan yang pasti, garang tu memang garang.. huhu... tapi ada masa baik lembut mithali jer dia.. beralah jer... very the unpredictable..hahahahaa....ok maybe masih terlalu awal to determine. cuma penah attend courses yang ada ilmu-ilmu kaunseling ni.. kalo nak tau anak kita extrovert/introvert... tengok anak mata dia.. kalo anak mata dia besar.. tu antara tanda anak extrovert..dan sebaliknya.. okay sesi tutorial.. tau tak extrovert/introvert tu apa??...okay, tak yah angkat tangan..takde hadiah pun sape jawab..hahaha... senang explain - extrovert: mudah mesra, banyak cakap, senang hidup berkumpulan dan introvert ni: pendiam, suka wat aktiviti sndrik,suka dok umah.. camtu la lebih kurangnya... so, kalo tengok bola mata chinta...haishh..dah tau kategori mana..okay...okay.. *hmm..stand-by je la mamanya bile budak ni dah pandai bercakap*

kesihatan: alhamdulilah, last chinta sakit yang kes masuk spital tu. sampai ke hari ni alhamdulilah laaa, takde demam/selsema etc etc.. bab yang ni memang aku syukur sangat-sangat. aritu masa sakit susut badan dia. ni aku tengok dah mula nak gain weight lik. tu yang hati manyak cenang!!

oh..lupa nak cheta, banyak benda skang sibuk dia nak buat sendrik.paling hover kat imigresen aritu pegang surat beranak sendrik dan nak pergi kaunter sendri..hahaha.. konon.. nak suap makan sendrik tu biasa.. ooo. lagi satu..anak ai dah leh diharap untuk jadi 'remote control'.. hhahahaa..kijammm mama ko ni chinta.. remote control ni maknanya....kalo ko kuar dialog camni "chinta.... tolong mama amik tuala tu".. dia pun terkedek-kedek amik untuk ko..atau sampai je umah.."chinta, remote tv mana"..ok dia cari dan bagi kat ko.. hahhaa...dan dah leh harap, lepas buka baju dia..."chinta, g amik baju ni masuk bakul baju kotor" dan dia pun dah leh harap benda-benda camtu... so test: mengikut arahan..lulus!!!

yang lain apa lagi?..hmm..ragam budak ni memang macam-macam.tapi tu je kot yang aku sempat recall...
ada masa aku update lagi ekk.....perkembangan kesayangan..hehehe.. meh tepek pic sikit!! pic ni masa nak p ikea ahad lepas, punya la susah nak amik pic dia. bile aku standby hp, dia baring malas camtu atas sofa. bile aku dah snap, baru dia pose-pose...erkkk... tensiiiii!!


muka kena paksa amik pic..

tengok tu....


makin buat pose malas

saja angkat-angkat kaki plak..
last-last aku malas nak layan... susah tol nak amik pic dia....


No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers