"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 10 February 2012

tabiat baru chinta

oh la anakku... memang la orang kata anak ni macam-macam kerenah. memang bersabar la. orang tua-tua kata dah banyak akai.. hihi.. tapi kadang-kadang melucukan pun ada. kadang-kadang naik geram pun ada.. kadang-kadang tersenyum sendiri plak bila ingat. 

chinta dah 14 mons.. kalo secara senang cakap dah umur setahun 2 bulan.. kejap je masa berlalu kan. rasa nya cam baru je dalam pantang.merah-merah kulit.mata kedip-kedip.mulut nganga-nganga nak susu cam mulut ikan.. hehehe.. so jom hupdate perkembangan si manja ku ni..hehehe...


1) suka kutip benda.....

kalo ikutkan common la budak suka kutip benda kan. masalahnya dia ni sekecik-kecik benda pun nak kutip. aritu baik punya aku tengok dia tertonggek-tonggek kat dapur, siap fokus baik nya nak kutip benda. aku ingatkan dia kutip biji nasi tumpah ke apa.. sekali tengok ulat.. haishhh... T____T  nasib baik la dia ni satu plak tabiat, kutip apa pun mesti hulur bagi pada kita.... langsung tak geli tol budak kecik ni laaa.... kalo la jenis kutip masuk mulut..paham-paham sendiri la yer.. hehehe... semalam, aku kelam-kabut la kutip nasi yang tumpah kat lantai lepas suapkan dia makan..sama kalut la papanya... sebab nak kena cepat sebelum dia datang kutip.. time tu gak la dia sama kalut nak kutip dan mengelap sama...aduyaii.. siap pegang kain tu.. nak tolong lap lantai..hehehee... oh..anak dara, jangan rajin time kecik je yer..dah besar nanti sila rajinkan diri ke dapur... 


2)kalo dah lapar..

ni memang tabiat terkini laa..kalo dah lapar..mengamuk-ngamuk nak makan. semalam aku lik keje, bagi la dia makan pisang dalam keta. pastu, agaknya dah lapar sangat, aku nak bukakan kulit pisang lagi pun dia tak bagi. dah la tu, bukan nak makan sangat, abis di tonyohnya dalam keta tu. aku nak amik, x bagi. menangis cam la kena cubit. haishhh... dah tu, aku pun semalam beli la nasi lemak untuk chinta. letak la plastik tu kat kerusi depan - sebab dia sibuk nak dok dengan aku kat belakang. pastu tiba-tiba ngamuk, rupa-rupanya dia cari plastik nasi lemak tu tak jumpa. dah nampak kat depan, ngamuk-ngamuk nangis nak makan.siap buat gaya.. alahai..aku tak nak la ajar anak makan dalam keta, tak mo ikutkan sangatkan... so, aku cakap..tunggu makan kat umah. sampai je umah, buka pintu.. terus aku kedapur. letak dia dalam high chair. terus suapkan makan. tak sempat nak bukak tudung.....T____T chinta?..makan dengan seronokkkknyaaa... abis la dalam satu cawan nasi sukatannya. iskk.. nasib baik la semalam teragak nak beli nasi lemak.kalo nak tunggu aku masak nasi..mau meraungg satu rumah.. so, moral of the story, arini aku pesan kat papanya, sila beli roti untuk dia makan dalam keta. at least, bertahan sikit nak tunggu sampai umah........hahahaha.. 

3) makan berselera...

ari rabu tu, papanya belikan roti gardenia yang 60sen tu.. nak bagi kat aku.sebab aku memang tak makan dari pagi. pastu baik je chinta menjeling tengok roti.so aku bagi la simanjaku ni makan roti tu.. ko ingat ko leh share ke ngan dia..baik je dia makan...sampai betoi-betoi tinggal ada la dalam 2 cm je lagi panjang roti tu.. so tak kisah la kan..dia nak makan...aku cakap la ngan papanya, jom beli nasi lemak..lama tak makan nasi lemak la..teringin plak rasa..so beli la extra satu pack untuk chinta.... sekali sampai umah, aku rasa roti tu pun tak abis hadam lagi dalam perot. boleh dia mengadap nasi lemak plak... hehehhee.. sonok memang sonok la menyuap, tapi lepas tu aku tengok perot dia dah cam belon...makan banyak, xmo pegi ke peha ke, tangan ke.. yang naik tang pipi ngan perot jerr.. tu yang memang selalu jadi bahan papa dia mengutuk aku ngan chinta..sebab kami ni memang sama, kalo makan je, naik tang perot tu memang tak leh nak cover punya laa.. siap kutuk nak beli LAX 5 untuk aku ngan chinta... hampehhhhhh ~

4)korek idung...lepas tu..

hah..yang ni la paling tak boleh blah...mana dia dapat pun aku tak tau. sekarang ni, elok je dia masukkan jari comel dia tu dalam idung.kunun-kunun cam korek idung la kan.. kalo dah korek tu..pastu ko main jauh-jauh.. takpe la nakk oii.. ni baik punya, dah korek dia hulur kat ko....aduyaii..memang la nak gelak.. tapi budak-budak ni..kalo ko makin gelak, makin suka la dia buat lagi kan.. aku takmo la nak galakkan dia buat camtu, kang nanti depan ntah sape-sape dia buat camtu...oh, anakk....memang dah buat pun depan owang lain....hahahahhahaa...aku cakap la ngan papa dia, ikut perangai sape la ni..hahahahhaha....kena kaji ni.. sungguh keji perangai ni.....

 
5)pandai marah..merajuk....

sure korang penah tengok kan, kalau drama melayu je..part putus cinta, kena marah ke.. sedih ke.. lari laju-laju pastu meniarap kat katil nangis.. hah.. ni la skarang perangai anak dara ai ni bile kena marah, bile ngamuk, bila majuk.. tapi lom la lagi part lari-lari tu...kalo ko marah dia, on the spot dia rebahkan badan dia cam menerap sambil tangan letak kat mata..keraskan badan..nangis..majuk..kadang-kadang aku malas nak layan, taknak ikutkan sangat.. apa guna belajar children psychology dulu-dulu.. so dah ada anak ni praktikkan la segala macam benda belajar dari buku tebal tu dulu....hahahaaaa...

6)pandai amik hati...

ni yang buat aku selalu cair..pandai amik ati.suka je la tersengih kerang busuk depan ko..gelak-gelak ntah hape-hape tunjuk gigi ngan lesung pipit tu kat depan ko..kalau ada muzik dari iklan, terjoget-joget sambil senget-senget kepala.. saja nak bagi ko gelak. lagi gelak, lagi dia suka buat... oh anak..ni yang selalu buat rindu kat opis ni hah....

lain dari tu, dah pandai amik book sendrik. selak tiap malam.. atau amik book bawak pada kita suwuh kita bacakan.. dah tu, yang paling best, kalo nak tengok chinta ni suka ngan satu benda tu.. contoh, leka ngan buku yang dia 'baca' tu..dia akan menerap je ntah celah mana pun boleh... 

sekarang, dah pandai..kalo nak tido..dia tarik tangan kita, amik pacifier ngan bantal peluk sendiri.. tunjuk kat buai..hahaha.. bagus-bagus, senang mama nak buat keje lain kat umah tu....

cuma... part paling mencabar nak pakaikan dia pampers ngan baju lepas mandi.... kalo nak mandi pun sama.. cakap ngan dia..'chinta...jom mandi.'.. mesti dia main lari-lari nak suwuh kita kejar..ngan muka tersengih-sengih.. saja je kan. kalo aku rajin nak melayan aku kejar laa..pimpin tangan dia pegi bilik air..kalo tak..aku tunggu je depan pintu bilik air..nanti pandai la dia datang sendiri..hahahahaha.. nak pakaikan pampers pun sama..saja suka nak aku kejar-kejar dia. dah tu..bab nak sikatkan rambut pun sama...huhuhu..... tu yang bile makan aku paksa dia dok dalam high chair..kalo tak, satu suap nasi....tawaf umah dua tiga round.. kadang aku cakap.. "dik tak penat ke berjalan tak henti-henti"....



tu je yang aku teringat buat masa ni.. banyak benda nak hupdate.. tapi kadang-kadang masa takde...





jangan chinta buat camni sudah... mau pitam mama... T___T :source:google



walau camna kerenah chinta pun...

i lap u so stronggg ok...


*pelukkuatkuat*

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers