"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Wednesday 8 February 2012

rotavirus

Sebelum ni yang aku tau pasal rota virus ni pun salah satu imunsasi mencegahnya tak provide dalam imunisasi yang disarankan oleh Kementerian Kesihatan. Meaning that, kalo nak dapatkan imunisasi untuk rotavirus kena dapatkan di hospital swasta/klinik-klinik dengan bayaran sendiri. Terpulang pada pak-pak dan mak-mak. Selain imunisasi pnemucocoal dengan ciken pox. Imunisasi untuk tiga-tiga benda ni pun leh tahan regenyer. Amik bagus untuk baby untuk langkah pencegahan... terpulang. Yang penting imunisasi yang diwajibkan oleh Kementerian Kesihatan untuk baby baru lahir, 1 - 4 months, 6 months, 1 year dan 1 1/2 year tu WAJIB okayy.. di ulang wajib.. ingat sibuk camana pun silalah lapangkan masa anda untuk anak anda. takat sehari nak bawak pegi cucuk rasanya tak la membebankan. 

so, disebabkan bile doktor cakap je baby positif rota virus - after wat lab test. terus aku cam.. hahhhh!! risau..risauuu.. masa tu nak tanya direct ngan doktor cam tak best, sebab berlonggok la doktor lain kat situ. rasa cam tak privacy plak nak bersoal-jawab dengan doktor. Masa tu dalam otak aku dah standby macam-macam soklan. So,bile ada kelapangan lepas tu, aku pun terjah la sowang doktor nak tanya lebih pasal virus tu. Bukan apa, risau la beb......

Doktor cakap, it's common untuk bby dapat rotavirus. especially untuk baby baru lahir ke 24 bulan. Punca, dari bakteria sekeliling. contohnya, kalo kita tukar diapers tak cuci tangan. <-- yang ni aku pelik gak sebab aku ni memang habit, buat apa je mesti cuci tangan..hmmm...ok..lagi doktor.. mungkin anak kutip-kutip barang masuk mulut. <-- yang ni memang aku tak dapat nak control selain aku bagi di pacifier. then, dari owang-owang sekeliling la..pegang kucing ke apa ke..tak basuh tangan then pegang baby..etc etc etc..Doktor cakap condition baby okay. Jangan risau. Lama-lama cery bery nya akan beransur ilang... 
*lega*

So, kalo ada parents yang nak tau lanjut pasal rota virus.leh klik sini


Selalu symptonnya of course la demam berpanjangan, cery bery, muntah...

Tapi masa chinta kat kecemasan, chinta masih mild dehydrated... Masih tidak merisaukan bagi doktor.

Tips dari doktor fahmi..nak tau anak kita masih okay...pantau dia dengan cara : lihat baby masih mampu berjalan, masih mampu menyusu..masih mampu bangun dan duduk....tapi kalo dah terbaring with sunken eyes (bola mata naik ke atas), kulit dah kering... haus yang sangat-sangat tu...apa lagi..


sila-sila la ke emergency hospital........ 

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers