"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Tuesday 21 February 2012

kisah maghrib

alhamdulilah..sejuk ati bile tengok gelagat anak ni..semalam, selesai masak dah dekat pukul 7. .sibuk lagi nak angkat kain kat ampaian. fuh..keje-keje umah ni memang tak abis-abis. T____T

dah setuju calit-calit jari ngan encik aboy cakap kul 8 baru makan. So, takde la kelam kabut nak siap mandi semua.  Leh la berkubang kalau nak dalam bilik air tu. Dah selesai, siap-siap nak solat, memang aku jadikan habit untuk ajak chinta solat sama. aku tak kisah pun kalau dia nak baring ke kat sejadah, nak tarik ke telekung aku, nak pegang aku ke apa. Sebab aku nak mendidik dia, yang solat tu satu ibadah untuk semua Islam. Kalau dari kecik kita dah ajar, "jangan kacau, mama nak solat..haip..main jauh-jauh"..

Memang nanti sampai ke besar la dia 'main jauh-jauh' dari bersolat. Itu ilmu psikologi yang aku belajar,jadi elok kite praktikkan.Ustaz pun ada cakap, jangan marah anak kacau kita solat. Kalau dia duduk kat sejadah tu time dia sujud, kita boleh tunggu dia bangun. 

Semalam, satu benda yang buat aku tersenyum.... bile aku bentang sejadah.. chinta dah siap sujud dulu...
*dengan gaya dia laa..yang cam terbaring kaki kembang cam kaki katak*

aku senyum je la..dalam hati..syukur, alhamdulilah..

memang tiap kali aku solat *time dia ada* dia akan duduk diam kat sebelah, tengok je apa yang aku buat...


*Biarlah berterusan rasa cinta dia mengerjakan solat*

Yang tak tahan tu, siap pegang telekung nak mintak pakai..hahahhaa... kalau pakai telekung kang mau jadi gaun perantin..kalah plak baju retis yang panjang meleret nak pegi anugerah-anugerah berprestij tu..hihi..


*tak sempat nak amik pic*

*takkan time nak solat pun nak bawak kamera*

hahahhaa

@_@

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers