"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 11 November 2011

Chinta Makan 4 Kali Sehari

waduh.. kalah mama ngan papanya si manja sowang ni. my 11 going to 12 mons bby girl sangat kuat makan. alhamdulilah. syukur selera makan ok..poo poo ok.. tak muntah tak aper. bukan apa, bf dah gagal kalo boleh in solid food feeding takmo la gagal gak. chinta biasa akan bangun around 9- 10 am.bangun dia akan makan dulu. then mandi siap-siap..main dan tido. bangun tengahari dia akan makan lagi. petang sebelum aku lik keje dia akan makan lagi dan last malam dengan aku around kul 8.00 mlm dia akan makan lagi. susu? mmg kurang menyusu since aku introduce variety of solid food pada dia. susu selalu dalam 8oz je siang. tengok pada keadaan. kadang-kadang lebih gak.

but malam, kuat nyusu gak. kul 12 biasa dia akan minum dalam 5oz skang ni. then akan bangun lagi sekali around kul 3 atau 4 pagi. sama banyak 4 atau 5oz.. then pagi sebelum aku g keje kul 7 tu standby la susu kalo tak mo dengar A minor pagi-pagi buta. chinta bad habit kalo nak nyusu tu nanges cam kan kena cubit. melalak sekuat hati. so, kalo tengah sedap-sedap mimpi tu memang leh melompat bangun la buat susu. hihi

menu kena variety. skang dah guna periuk besauuuu nak masak bubur chinta. selalu aku masak sekali je untuk pagi - petang. mintak bs panaskan. tapi aku standby mashed potato n mintak bs campurkan dengan cerelac beras merah sekiranya tak cukup bubur yang aku bekalkan. kadang-kadang petang, chinta makan roti 60sen lagi.. mana la dia adjust makanan-makanan tu dalam peyot comel dia tu. haish.. takpe, mama suka. lagi mama motivated nak masak hari-hari untuk chinta sebab chinta suka makan apa yang mama masak. ** cium-cium banyak-banyak

so stok pun weekly aku beli. benda basic yang ada labu, bilis, tomato cherry, cauliflower, carrot, kentang, jagung. this week nak kreatif sikit nak cuba bagi dia benda-benda lain plak. alahai, kena google resipi ooo resipi.. :)

this coming 23 nov chinta dah masuk 12 mons. susu pun dah tukar langkah 3.. appointment chinta 29 nov @ 3pm. nak cucuk untuk setaun dengan timbang. kalo tak naik gak berat tak tau la.. last timbang berat chinta 7kg.. sekarang harap-harap la dah cecah 10kg. now, mama bz ngan preparation nak wat besday chinta, heheh.. theme??.. surprise.. venue?? surprise.. nanti aku hupdate entry pasal besday baru leh tau semua k.

CHINTA says: mama masak sedappp..yummyyy...sayang mama

NOTA SIPUT: lepas ni leh masuk masterchef la..tapi semua menu makanan bby je laa..hahahaa

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers