"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 28 October 2011

macaroni baby

tiba-tiba rasa nak buat entri pasal menu western pasta yang aku buatkan untuk chinta. bukan apa at least ada tempat simpan menu-menu aku ni.mana tau kot-kot nanti ada anak yang kedua-ketiga-keempat-ke.. eh.. berhajat banyak nampak.lalalala..senang nak rujuk semula.. :)

bahan-bahannya tak susah..

macaroni (kalo jumpa baby pasta lagi comel)
bilis 
celery - masa kecik-kecik dlu aku panggil sayur salary - gaji..hahaha
tomato cherry
kentang (kalo boleh cari yang kulit merah, manis je rasanya)
carrot
cauliflower/brokoli (ikut suka ati nak sayur apa)
bawang besau skit je

cara-caranya..semudah 1-2-3..

1) mesti la  cari periuk dulu, dah tu takkan tak reti-reti nak letak atas dapur.. nyalakan api.. lalalalala.. kalo  periuk basah, bagi kering dulu ngan api yang besauuuu...dah tu kecikkan la balik..buat bazir gas..hehehe..

2)rebus macaroni dulu...sementara tu, segala ingredient yang dibold kan itu, di steam kan terlebih dahulu. senang guna avent steamer, dalam 10 min dah lembut.. ikut je sukatan air.

3)then macaroni ditoskan dan diasing... kemudian amik periuk,  masukkan minyak (sebaiknya olive oil) dalam periuk, kalo takde pun tak per..minyak biasa dengan kuantiti yang sedikit sahaja. tumiskan bawang ala-ala kadar...masukkan air dan  kemudian masukkan bahan-bahan yang dah di steam tadi ke dalam periuk... kacau-kacau sikit cam tukang masak profesional.. hehehe,kemudian masukkan la macaroni tadi... tadaaaa.. dah siap hidangan untuk si manja anda.. nyum nyum..

** kalo perlu blend semua bahan-bahan ni..esp for baby yang 8-9mons, kalo my dotter skang 11 mons dah tak suka blend-blend ni.. masa blend tolong korek bawang dan buang keluar, kang diblender skali lain rasanya nanti.. hihi..selamat mencuba ~

CHINTA says: yummy, one of my feveret meal.. nanti mama upload pic yer...

NOTA SIPUT: senang je masak baby food ni..potong-potong, steam..campak dalam periuk, blend.. hihi.. sesenang.. nak isi myk..angkat, tolak nozzle, masuk dalam tangki dan picit.. hehehe...

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers