"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Monday 24 October 2011

checklist keperluan umah baru

kalau namanya beli rumah, kena la pikir nak beli perabot umahnya sekali. cam biasa la bersidang la kami laki bini tentang konsep yang nak nak, warna dinding kaler apa, perabot nak macam mana. tapi kena pikirkan jugak kos benda-benda tu smua,nanti ada yang makan megi sampai kembong perot. so kalau bajet kecik, perabot pun kena la ikut kemampuan. bincang punya bincang, sabtu lepas ada la pegi satu kedai perabot di puchong. cam kebetulan plak, survey untuk kabinet pun kedai kat puchong, ni pun kat puchong gak. pegi nak cari kedai lain sekali tengok ada kedai perabot ni buat opening sale. kira baru buka outlet kat situ dan kalau ikut cakap penjaga kedai, perabot diorang ada kedai sendrik.tak tau la betoi ke tak sebab aku takde la sampai tahap nak pegi siasat kilang depa tu kat mana. so, ada la berkenan kat sofa kat situ - yang penting konsep moden sebab aku nak rumah yang concept studio/apartment memandangkan umah aku pun comel je townvilla/townhouse - so sesuai la dengan gelaran umah tikus yang kami panggil. kena la cari perabot pun yang comel-comel berskala kecil-kecilan je.

dah berkenan di hati sepasang laki bini, maka kami pun confirm la beli sofa, rak kasut ngan meja makan. actually benda-benda kalau ikutkan takde dalam priority list pun. ikutkan nak bentang tikar bagi owang yang datang bersila je. tapi sebab harga yang berpatutan dengan kemampuan kami, maka kami pun beli la. bayar la deposit berkeping-keping duit agong kaler purple tu, dan balance bile depa mai hantar perabot ke rumah tu nanti.masalahnye kunci umah tak dapat lagi - tapi dah siap beli perabot.. hehehe.. bukan apa takut duit yang ada terpakai plak ke arah benda-benda yang tak sepatutnya..

then, ahad pegi ikea plak. nak cari almari baju+lampu+drawer untuk bilik chinta. then, beli la barang-barang dapur yang comel-comel yang mana berkenan di hati termasuk side table dan highchair untuk chinta. sekali, bile dah sampai kat rak-rak perabot tu, almari baju ngan drawer chinta temporary out of stock. lampu yang berkenan pun tak ada plak. aduyai.. tensen je rasa. bile nak beli tak ada.time tak nak beli berlambak aku tengok.mungkin masa yang tak bersesuaian kot time p ikea tu.dah la owang punya la ramai, cam perarakan pesta apa ntah kat situ. owang cuci-cuci mata je kot p ikea tue. nak beli karipap pun punya la panjang barisan.. tak sanggupppp daku!!

so.. a few things for rumahku syurgaku dah siap beli sikit-sikit as below:

  • sofa 
  • meja makan
  • side table
  • almari kasut
  • highchair chinta

benda-benda yang memang dah ada tinggal nak angkut masuk umah baru:

  • tv 52' terbaek punya
  • rak tv
  • katil + tilam
  • kapet
  • lemari sikat
  • cat kaler pink
  • barang-barang letrik - sesetengah tu hadiah kawen.. terima kasih yer yang sudi bagi kami hadiah.. :))
tinggal nak beli dan settlekan:

  • peti ais
  • mesin basuh
  • ampaian kain
  • set home theater - perlukahhh??..hahahaha
  • lampu + kipas + wiring
  • kitchen kabinet
  • waldrobe
  • kabinet untuk living hall
  • grill
  • awning
  • langsir sliding door ke balcony

kot ada senarai lain yang aku tak ingat time ni. aduyai, banyak lagi benda nak kena pikir ni. ada ke bantuan-bantuan kewangan nak hulurkan pada kami laki bini..hihi amatlah dialu-alukan. banyak benda nak pikir, sebabkan tu la bajet untuk kasut, handbag, baju chinta, suka-suka hiburan semata perlu di catu bagi melengkapkan kehendak yang lagi satu ni.kehendak untuk melengkapkan rumah baru. Doakan lah agar rezeki kami lebih luas dan dipermudahkan untuk mencapai apa yang diperlukan.

2 comments:

  1. bestnya dah beli rumah. bilala masa aku nak tiba.huhu. kalau nk shopping kat ikea bgtau la aku.sbb kak aku keja ikea so bleh bli dgn hrga staff.tp weekdays je la kak aku ada.huhu.

    ReplyDelete
  2. oo..yeker..bestnye..ala..aku nak beli almari yang biasa yang murah2 tu jee...tapi masa g out of stock..nanti leh la dapat diskaun camtu sbb aritu ada survey gak kabinet utk living.. ala..aku beli umah biasa-biasa ajer..bajet kecik..umah pun kecik je..

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers