"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Wednesday 5 October 2011

EngliSh is FuN

early education for babies skang dah jadik cam trend sana sini.mak ayah zaman skang ni berlumba2 nak memastikan anak2 depa mendapatkan yang terbaik (kenapa aku type cam nak wat karangan bahasa malaysia kertas 1 spm ni).. dusyum dusyummm.. **lempang muka kiri kanan bagi sedar skit.. @_@

so, last weekend aku ada la p mid valley n tak sangka plak ada expo for early education ni. so jalan2 la ngakut  chinta dari satu booth ke satu booth. macam2..ada yg enrollment utk music class, tadika2 yg sofistikated ni pun banyak la bukak booth..n sampai kat satu booth ni ada mamat ni tahan aku ngan encik aboy.

Lelaki A: akak, umur anak akak skang bape bulan ni?..
Mama chinta: (dengan malas nak layan).. 10 bulan
Lelaki A: so, akak dah mula ke kenalkan buku2 pada anak akak...
Mama chinta: ada la..memang dah mula ajar.....
Lelaki A: so, macam mana pencapaian dia..dia dah boleh buat apa?
dah boleh ikut arahan yg kita suruh tak? contoh: clap hands. dia tepuk tak
Mama chinta: boleh je..boleh tepuk tangan bile kita suwuh...
Lelaki A: so, macam mana you yakin dia paham apa yg u ajar?
Mama chinta: I took children psychology during my tertiary education.. (Dah mula dah aku dah naik meluat mula la aku dah cakap bahasa owang kampung aku ni).. at this stage, bby will absorb what she listens to.. she follows what she see..actually not follow but imitate..bla blaa...yada yadaa..aku pun tak ingat apa aku cakap n the result will can only be seen once she develops her first stages of conversation. rite now she still in motherese talk..bla bla blaa...aku pun cakap la macam2.
Lelaki A: dengan tak puas hati:::: dia tunjuk testimony budak 12 mons dah pandai membaca. produk yang syarikat dia kuarkan ni bagus.budak tak jemu.bla bla bla
Mama chinta: saya dah gunakan produk Grolier utk anak saya. so far sama je function - to expose early education to the baby
Lelaki A: xpuas ati..Grolier punya DVD budak leh jemu sbb ulang yg sama...syarikat kami punya sentiasa updated n berbeza material...
Mama chinta: **malas nak layan.. aku blah...
apa yang aku nak bgtau kat sini.. walau sehebat mana, semahal mana software yg dibeli utk anak kite.. kalo benda tu dok tersusun cantik tak digunakan pun tak guna jugak kan..beli la beribu2 kunun nak jadik cam testimoni  tu anak pandai membaca masa umur 12 bulan..tapi kalo as parents sndrik tak luangkan masa utk ajar anak pun tak guna.bukannya baby tu pandai nak bukak all the vcds/guna flash cards sendrik. so kat sini kesimpulannya, kalo kite buat flash card sendrik pun boleh jer... yg penting output - macam mana kite sndri ada masa at least 20mins a day to teach our child..instead of buang duit banyak2 tapi tak guna still not worth it n baby pun bukan jadi pandai... HOW WE MANAGE OUR TIME TO BE AN EXCELLENT TEACHER TO OUR CHILD IS MUCH MUCH MORE IMPORTANT..... :))

sama cam diri saya, sy pun dah berabis skit la beli produk grolier..(seb baik leh wat ansuran..kuang kuang kuangg) tapi saya suka produk grolier leh pakai lama.. even anak buah sy yg dah sekolah menengah pun kadang2 amik books chinta n baca.. more worth it dari beli produk khas utk baby jeeeee...

apa yg saya suka, masa yg sy spend utk bacakan buku utk chinta tu la masanya my small family berkumpul. saya, my husband n my dotter akan dok baca buku sama2 smbil gurau2... n slalu sy marah encik aboy suwuh ajar anak sebut betoi2 in english..hahaha.. tibe teringat one night..masa ajar my dotter pasal sayur-sayuran.. i ask my husband...

mama chinta: abang...timun in english apa?
encik aboy: cucumber.. (dengan muka berlagak)...
mama chinta: kobis?
encik aboy: lettuce....
mama chinta: (dalam hati..) reti gak dia...ok ok ok..next.. kobis bungaaa..
encik aboy: senang jeee..lettuce flower..hahahahaa..............
mama chinta: hahaha..banyak la lettuce flower...ajar anak betoi2 laa..kang dia cakap camtu kanggg

chinta: wat muka pelik pandang aku yang gelak berdekah2 masa tu...dia pun gelak sama..padahal ntah paham ntah tidak apa yg kami dok gelakkan...heheheh - tamat

chinta says: i like my book..

NOTA SIPUT: don't be too ambitious.. at least start small..ajar anak2 utk suka dengan buku dulu.. biar dia sendrik amik buku tu n belek..instead of too ambitious nak ajar anak membaca cepat2.. at least balance between playtime n education..let them enjoy the babyhood year too..

4 comments:

  1. hahaa..aku pon slalu kena dgn promoter kalo g tesco..maleh aku nk lyn..kdg2 dgr tp msuk tlinga kiri kuor tlinga knan..bbuih2la mulut org 2 bcite..produk die jelah yg bgus kunun..huhu

    ReplyDelete
  2. Tp apa nak buat keje depa kena promote barang..

    ReplyDelete
  3. hahaha..2la..dh mmg keje die..keje aku lari..maleh nk dgor..huhu..jhtnye aku..

    ReplyDelete
  4. sama la kita..hahaha..tak kuasa nak melayannyer..

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers