"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Monday 27 October 2014

resipi: puding triffle paling senang

tadaaa!

kembang kuncup rasa nak update pasal resipi plak.. *semangat zarina zainoordin ni* almaklum la terkesima dengan semangat dia..dalam sibuk-sibuk berlakon, masih boleh uruskan anak yang kelainan upaya, uruskan orang tua dan gigih memasak untuk keluarga. siap buat menu hebat-hebat tu! chewahhh! since hari minggu job face painting cancel last minit, dan tengok ada kek pisang.. terus buat projek puding triffle! hahahaha..

cara paling mudah nak buat! harus la sediakan bahannya dulu yer..


bahan yang diperlukan:

 (1) kek pisang
(yang ni ikut suka korang la nak pakai kek apa..kek gulung pun boleh)

(2) fruit cocktail

(3) tepung custard

(4) susu cair

(5) jeli nona..jeli lain pun boleh..agar-agar pun boleh...
nak cantik beli jely warna merah..baru nampak menarik..

optional:
buah-buahan seperti strawbery, kiwi, anggur.....


tak banyak pon bahannya... sap sap soiii dah boleh sediakan! cara nak buat pun sap-sap soi parayapaaa jeee! 

1) potong kek dan masukkan dalam bekas..kalo boleh biarlah bekas yang transparent baru leh kita tengok layer-layer puding tu...hihi..presentation itu penting kan. 

2) pastikan kek tu disumbat dengan baik..kalo ada ruang potong kek kecik-kecik dan mampatkan nya..

3) buka fruit cocktail..ambil sedikit jusnya disiram atas kek...sambil tekan-tekan guna belakang sudu.. untuk bagi moist pada kek..

4) bancuh tepung custasd... caranya, ambil 3 sudu penuh tepung, masukkan satu tin susu cair.. tin yang kosong tu guna sukat air sampai penuh dan masukkan dalam bancuhan tersebut... kacau-kacau bagi rata atas api yang perlahan okay...masukkan 3 sudu gula ratakan yer (yang ni kena ikut kesesuaian laa, jgn banyak sangat sebab kek pisang tu dah memang manis)...sejukkan..dah nampak likat tu siram atas kek tadi...

5) biarkan sejuk sebentar, sementara tu kita sediakan jelly tu.. yang ni senang je ikut je bancuhan yang tertera pada kotak tu...... hihihihi.... 

6) pastikan sejukkkkkk baru curah atas tepung custard...aku hari tu nak cepat punya pasal, siram panas-panas cair skit tepung custard..dah tak cantik presentation! (T___T)...

7) last sekali...taburkan fruit cocktail ikut suka hati! nak lagi menarik susun la buah kiwi.. strawberry atau anggur... yang ni ikut suka tekak korang la kan! jangan p taruk durian sudah laa.. mihahahaa..

8) dah siap.....sejukkan sebentar di luar sebelum masukkan dalam peti ais..masukkan panas-panas rosak peti ais dik non!



hasilnya??.....tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...







ni sebelum masuk peti ais...



make sure korang buat lebih menarik dari cikgu yer!

hak hak hak hak hak...ewahhhhh!











No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers