"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Monday 10 September 2012

cerita Raya 2012

selamat hari raya! eh..masih dalam syawal kan..jadi lom terlambat nak wish raya..taun ni giliran beraya belah encik somi....taun lepas dah beraya di ipoh..jadi taun ni taun beraya di rembau.eh kenapa rembau??.. bukan kg lindungan ke?..hewhewhew! rembau kg wan encik somi..maka memang dah jadi tradisi anak beranak,sepupu sepapat, dua papat, ipar duai semua balik beraya! maka..secara tak langsung chinta pun akan jumpa paksu itu, paklong ini..paksu lagi..dan dan dan..hehe..yelah..kalo dah anak sepupu sepapat pun ada secara tak langsung bilangan anak buah bertambah-tambah..dan standby je la duit raya sekarung guni yer! hewhewhew!...

aku memang apply cuti untuk raya seminggu! hover je kan..sebenarnya 3 hari je cuti..yang lain-lain tu cuti umum campur sabtu ahad..tu nampak banyak je cutinya... kalo ikut plan asal, nak balik kampung hari mantai! hari mantai tu..hari masak-masak...sehari sebelum raya tu.. tapi tak jadi..tertiba hari jumaat tu dah tergedik-gedik laki bini nak cepat fefeling balik kampung..hahaha..hari jumaat tu pun namanya still keje, tapi boss bagi half day..dalam kul 10 pagi aku dah cabut balik...bye u'olss..hahahaha.. balik umah mak mertua, sesi menyibuk orang anyam ketupat...aku bukannye reti nak anyam....family mertua balik kampung after berbuka..so my chinta pun dah mula drama air mata tengok orang sibuk-sibuk packing barang cam nak tinggalkan dia..eh over kan! mama ko ni pun rilex lagi time tu..hewhewhew! lepas tu kami sempat ke jalan TAR...saja je laa..bukan nak shopping apa.nak rasa kemeriahan dan kepadatan jalan tar je laaa..hahaha..
misi utama nak cari bunga api...dan sikit kuih raya...alih-alih boleh plak aku beli handbag satu!..hahaha..

balik puchong, terus aku kemas-kemas barang.masa tu dah kul 11 malam..hover kan! kemas rumah, kemas barang,kemas dapur semua...siap mengemop rumah,lipat kain supaya after raya balik rumah semua dah siap kemas! siap semua keje dah kul 3 pagi..dah cam orang nak lari dari rumah sewa je keadaan kami masa tu.. hahahahha..yelah..kul 3 pagi sibuk dok masukkan barang dalam keta! cam kes tak bayar sewa plak.. hahaha.. kami bersahur kat kedai mamak je..sbb aku kan dah siap kemas dapur semua..kang kalo nak masak bagai..mau kul 7 baru gerak....sampai rembau..time orang lain lena tidoooo...hahahahaha... saja buat orang terkejut kan! nanti esok pagi...mesti orang pelik..eh bile plak anak beranak ni sampai! hahahahaa..

pagi tu, takde istilah ko nak bermalas ke apa yer! jangan ingat balik kampung tu tau nak mencekik je! sila rajinkan diri..since taun ni aku dah ada 'handbag' @ anak kecik..memang susah skit aku nak menolong di bahagian dapur.... sebab kang kalo aku sibuk potong sayur..ada plak junior chef menyibuk gak kang! jadi, bile aku dah tidokan anak.. memang gigih la aku mengemas rumah wan encik somi ni... menyapu, susun-susun kerusi kat area ruang tamu, mengemas apa yang patut..lepas tu, aku amik baju mak mertua aku, pak mertua, keluarga kakak ipar aku dan baju raya kami anak beranak...aku gosokkan..yelah, dah time-time camtu, kalo dah ta leh tolong kat dapur, kita tolong la apa yang patut kan! memang aku gesa encik somi jangan malas-malas..sape lagi nak diharapkan time raya camni kan..takkan la pak-pak dengan mak-mak kita plak yang bersusah payah sediakan juadah untuk kita!... eh... membebel plak aku!

kat luar rumah memang meriah la dengan periuk-periuk besar...kat kampung rembau jenis masak memang kaw-kaw punya! ketupat yang direbus pun 250 biji...hehe..dengan rendang satu kuali, sambang sotong, masak lodeh satu periuk besar, serunding, kuah kacang, perot bakar dan sup tulang! seyes marveles! tapi terlupa nak snap pic..hahaha...dalam panas-panas tu kan! encik somi memang asik main air je la kat luar! dengan dugaan posa dan panas..bahang api dari air rebusan ketupat..hehe.. memang terbaik! dah siap petang tu... kami pegi pasar ramadhan..sebab memang dah niat, ramadhan terakhir ni..nak beli air tebu...! huhu...dan aku memang request nak air kelapa kat encik somi..sebab tau kat kg rembau banyak pokok kelapa...hahah..stok air kelapa fresh petik dari pokok okay!....hehehe...

lepas berbuka...harus la sibuk nak dengar pengumuman raya! alahai.. fefeling plak cam zaman kanak-kanak dulu... lepas dah umum raya..apa lagi... terus ajak anak-anak buah main bunga api! ok part yang ni memang aku surrender laa..next raya kat rembau memang serik aku rasa nak bagi budak-budak ni main bunga api..bukan apa! dok cucuh sana sini... ayooo...memang mulut aku menjerit-jerit laaa.. risau okay! ke aku ni jenis overprotective mom??..hewhewhew!

pic-pic malam raya!










dan esoknya...hari raya pertama.... harus bergilir untuk mandi! memang tetiap taun kat rembau ni kes air ciput laa..tensen nak mandi..air kencing kucing lagi kuat kot rasanya! dan kerana itu la diberi keutamaan kepada kaum adam yang mau pegi menunaikan solat sunat aidilfitri! dan ini merupakan taun ketiga aku dah tak berkesempatan nak pegi solat sunat aidilfitri.. :( 

lepas tu..sesi makan-makan..dan bergambar...eh..bukan bergambar la.. sesi bermaafan dan drama air mata la kan! hewhewhew.....masa ni la baru kami somi isteri sibuk nak masukkan duit raya dalam sampul.. duit kaler merah..duit kaler ijau..duit kaler purple..hehehe..leh agak la kepada siapa duit-duit berkaler berkenaan.

layan pic gediks santai di pagi raya..taun ni tema kami warna merah...so ikutkan je..kang ada yang muncung itik berjela-jela kang!!....hahaha..








cam biasa laa..lepas tu sebelum orang serbu rumah kita..kita kena cepat-cepat masuk keta dan pegi berjalan raya...dan serbu rumah orang..hahaha..jalan raya sana sini......

raya kedua..petang tu sebelum balik kg jimah suwuh encik somi setelkan bersihkan periuk belanga semua..yelah takkan nak harapkan ayah encik somi yang buat..kesian la kan..dah memang patut yang muda-muda ni buat keje... dah siap tu sempat la pegi beraya dulu sebelum balik kg jimah...

 kg jimah..kg belah atok chinta! jumpa atok dan opah kat sana je..beraya..dan borak-borak sampai pagi..esoknya raya ketiga atok dah balik ipoh..kami sambung beraya ke tampin...petang tu memang rasa penat laaa...so cancel plan nak balik kl petang tu...esoknya raya ke-4 baru balik kg..ikut plan asal memang dok kl je la abiskan cuti...dah lik kl, rasa tensen sendiri! sebabnya masih mood raya dan ko duduk umah dua beranak je la...sebab raya ke-5 tu encik somi dah keje....maka terus 'meracun' encik somi ajak balik ipoh plak.kita sambung raya-raya rayaaaa...hahahaha....

dan beraya di ipoh dari raya ke 6-sampai la raya ke-8...memang sakan raya..isnin tu masuk keje..lemauuu je badan! hahahahaha..itu la cheta raya kami..

dan sambung beraya lagi masa cuti merdeka...sebab masa tu turn opah dan atok chinta datang kl plak..sakan la beraya kat rumah adik-beradik opah chinta..dan kerana rajin jalan..masyuk gak la duit raya si kecik tu! memang lebih dari sasaran laaaa....hahahaha..buruk perangai!


hahahaa...sebab sebelum raya memang siap cakap dengan papa chinta..

"collection duit raya chinta kena sama banyak atau lebih dari duit raya yang kita tukar kat bank!!"..

hahaha..dan duit dah selamat masuk akaun tabung haji chinta!.....

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers