"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Tuesday 6 December 2011

Ciken pox

Random kena ciken pox tua-tua bangka.tapi tu la plak di penghujung taun nak kena tetap akan kena. Mula-mula aku ingat kena campak, sebab doktor pon sebut aku kena campak. Bukan angkat dan campak aku okayy.ni penyakit yang naik merah-merah satu badan tu.patut la aku demam aritu. Bukan saja- saja nak cuti panjang, tp plak dah terkena virus campaks ni. Ntah mana area aku pegi, dalam ramai- ramai manusia aku yang bertuah tu. So, dapat la mc 9 hari.

Mula-mula doc cakap aku kena campak. Aku blur.what the heck???.. Aku rasa penyakit ni sekali seumur idop kot.doc siap tanye aku xpnh kena ke. Aku pon tak tau.nak kena tanye my mom ler. Malam tu mmg aku call mak tanye aku dh penah kena campak ke lom.mak aku cakap dahhhh... Dua tiga kali. Ok ayat last tu aku tipu.hahaha. Mak aku cakap aku dah penah kena demam campak masaaku kecik-kecik.pastu aku explain condition aku, cam biasa ayat mintak simpati. Yang naik bintik-bintik yang gelembung ada air, badan sakit-sakit sendi, gatal-gatal toksah cheta la, dah rasa miang nak garu- garu belakang ni pada dinding je.mak aku cakap..."laaaa...itu bukan campak..tu pelentong" pebendala pelentong, pembentong aku tau laaaa..rupa-rupanya cakap omputeh aku kena ciken pox.. Patut rasa gatal gatal cam nak buat ciken dance ni.

So, kena la cari daun buluh bambu,aku tak risau sangat pasal daun ni senang nak cari. Eksyen okayy.. Bukak je pintu umah aku ni, toleh ke kanan dalam 60 darjah ko nampak la pokok tu. Tapi tinggi nak mampuihhh hak tuihh nak amikdaunnye. Sampai en aboy kena angkut tangga dan panjat. Tapi mintak izin dulu la ngan uncle tuan punya pokok. Hehehe.. Kang tak pasal-pasal makin teruk plak ciken pox aku ni.

Dah nama pon sakit, kena la kuarantin. Mula-mula aku risau chinta jangkit. Alhamdulilah, syukur sangat-sangat rupanya nikmat sakit ni nak bagi kat aku sowang je. Nikmat, rugi sape tak kena.huwagh huwagh. Tido still sama - sama kami bertiga, cuma tempat tido aku, aku lapik ngan kain selimut.pagi-pagi chinta baik punya datang baring bawah ketiak aku. Bukan nye reti bahasa geli budak. Padahalaku punya la tepek krim putih banyak-banyak kat tempat kena ciken pox.kunun-kunun nak bagi chinta geli tak datang melepak kat badan aku. Cait.. X berkesan langsung...

Awal-awal kena xleh tido malam. Aku cam biasa la cenggenggg. Tu yang chinta mewarisi drama queen aku. Nangihhhh sakit- sakit sengal badan.Hehe. Leh bangun tengah pagi amik calamine losyen sapu cam lumur minyak kelapa satu badan. Terbaeekkk. Kalah antu zombie kg pisang. Kak limah kalo tengok aku, tak jadi dia nak balik kg.stay je kat kolumpo. Memang cun abis tahap dewa. Ok tipu.hehehe

Petua cakap, tido atas daun, aku pun buat. Seb baik mujarab,lega la sikit. Kurang gataiii. Kalo tak ada yang mandi ubat kang.makan kena pantang. Aku pun pantang gak. Pantang nampak. Aku belasah je smua. Ok tipu lagi. Hehehe. Aku xde la strict sgt pantang. Sape yang nak layan cekadak ko kan kalo nak hover2 ngada2 makan itu ini. Just avoid yang gatal-gatal. Kang ada yang tido guling -guling kang mengelupur gatal.minum air kelapa, petua nak bagi kuar semua ciken pox ni.sohasilnye dah cam gunung berapije badan aku ni. Punya la banyak gunung berapi, yang aktif, yang kecik, besau tinggi semua ada. Leh jadi bahan nak ajar sains ni.

So, tempoh cuti kena kuarantin je la.dok umah, layan tv..tu je la.

NOTASIPUT:memang ni FIRST time aku kena ciken pox.. Ciken dance selalu aku buat.. Hehe

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers