"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 12 September 2013

pening nak hantar pre-skol mana

kalo ikut tahun...chinta dah 3y taun ni... almaklumla baby hujung tahun ni selalu buat mak dia rasa anaknya masih la baby lagi..kuikuikui! so maknanya taun depan..chinta is 4y! alamak..cam dah besar je anak mama ni.. isk! bila dah 4 y ni mula la dah kena pikir nak hantar pre school mana.. kat mana.. ayoo! ai is fening okay!! ..

*nanti tambah fening lagi 2y dah nak kena daftar skola rendah... hmm..tu pon nanti kena pikir nak hantar anak skola mana.....*



buat masa sekarang..chinta masih duduk dengan my SIL time kami laki bini keje..since baby my SIL yang jaga.. and dia cuma g skol hari sabtu je..sebab aku masukkan dia playgroup..saja la nak bagi expose skit..supaya tak kejang urat dia bila masuk taska/pre-school/tadika whatsoever la panggilannya nanti...

jadi.. dah kena la buat homework skol mana nak hantar..aduyai.... bila pikir pasal nak anta skol mana ni..banyak kriteria yang aku dok kena consider.....transportation... location.... environment... modul/silibus.. (yg ni penting)..kang bayo mahal-mahal..anak tak gain apa-apa pon rugi gak kennn... soal fees memang la kena consider gak..tapi demi anak-anak...papa & mama will work hard.. janji leh bagi yang terbaik! Insha Allah....

kenapa transportation tu jadi big issue!..hmm.. memandangkan kami ni car pool everyday... and it relates to location of the skol as well.. iyer ler.. kalo dah anak beranak sumbat satu keta... dan lokasi skol tu kena la route yang kami lalu... haishh! jenuh gak kan.. agak-agak kul bape plak aku sampai opis ni nanti kalo kena berpusing-pusing anta anak dulu.... hmmm..

maybe yang tu masih boleh consider lagi.... yang aku risau..in case emergency..anak demam kat skol.. or anything bad happen.. camne aku nak pegi fetch or g tengok sekiranya takde transportation and at the same time location jauh dari aku....i hate this!!! or aku saja nak pegi skodeng...ngendap anak sendiri or pantau performance dia.. lain la kalo ada skol yang memang sync cctv skol ke hp kita ke apa... hahahhaha

environment pon penting gak.. papanya awal-awal dah cakap takmo skol yang kat atas rumah kedai! aisey.. padahal skol yang antara dalam list aku tu pon located kat umah kedai gak... camne ni??.. hahahha... modul n silibus..skang ni macam-macam la..montessori laa.. itu la ini laaa... yang penting aku nak english + islamic based punya modul....... biar la perkembangan anak sihat secara holistik..takmo la english berhabuk..baca quran tak reti..*oh emm geeee*..takmo takmo takmooooo...dan at least bila dia masuk primary.. dia dah ada sikit knowledge supaya dia tak la tercangak-bangak baru nak buka buku abc...padahal kawan-kawan dah boleh membaca.....

bila aku kasitau chinta pasal ni..mula-mula dia taknak... lepas aku explain.. pegi skol cam kakak pegi hari sabtu tu..tapi ni hari-hari... baru dia paham! terus dia respon... "ooo.. nanti banyak kawan ye".. "nanti papa amik kakak petang-petang yer"... lepas tu terus jawab.. "ok".... good girl! jangan nanges plak nanti yer! hahahahahaha... *ke mamanye yang bercucuran air mata nanti......*hahahahaa



masih ada masa untuk survey.... hope by  end of the year dapat decide which pre-skol is suitable for our daughter.... banyak branding skang ni.. brainybunch.. real... Q-dees.. genius aulad.. little caliph...n more more n more... smuanya ada kelebihan masing-masing..

agaknya apak-apak n mak-mak yang lain pun sama cam aku??..ke aku yang dilema lebih.. hehehehhe....



  chinta at Excel Qhalif playgroup




No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers