"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 27 September 2013

happy 4th anibeseri

sebelum menghabiskan pembacaan..sila muntah siap-siap..sebab entry ini ada unsur-unsur romantika-jiwang di amor.........kuikuikui!!!

patutnya entry ni semalam di post..  tapi bz sangat keje tak abis-abis kat opis nie. (alasan dah kusam).. hahahaha... tak de la nak buat entry jiwang pong cuma sekadar cukup jadikan kenangan.. walawey! dah kuar ayat novel ni. mihmihmih..

semalam, 26 sept 2013, genap 4 tahun menempuh alam rumah tangga.... masih terlalu muda usianya dan masih panjang perlayaran bahtera rumah tangga hendak ditempuh! chewah! ayat! kalau ikut owang putih, tahun ke-empat is the hardest year... jadi..kalo dah selamat menempuh 4 tahun dalam perhubungan tu kononnya dah berjaya la menempuh segala cabaran.... kalau penah tau la pasal 4 years cursed! jangan nak percaya sangat! kang jadi syirik plak! geh geh geh!

alhamdulilah... sepanjang 4 tahun kawin.. dah dikurniakan 2 orang bidadari dan bidadara syurga! kekuatan hidup mama: Qaseh Chinta Aleesya & Qaysar Harazz!... itu la rezeki paling bermakna dalam hidup mama... syukur sangat-sangat!

dari segi lain.. alhamdulilah... kami dah berjaya beli rumah sendiri.. hutang kereta dah selesai bayar... dan ada la sikit-sikit savings untuk masa depan... memang la rumah kami tak se'gah' rumah orang.. cukup la sekadar tempat kami berlindung anak beranak! memang la kereta kami tak sebesar lori..hak hak hak! tapi syukurlah tak menyusahkan orang! itu dah lebih dari syukur.......*hutang ptptn bila nak selesai ni....grrrr...*...

tipu lah kalau kata sepanjang 4 tahun ni..ko happy-happy time je! no.. no...no........*goyangkanjaritelunjuk kekiridankekanan*...  aku bukannya malaikat! manusia biasa tak lari dari perasaan dan emosi... marah.. merajuk..sentap..sakit hati...loving-loving.. biasa la tu kan! ups and down kehidupan... tak la setiap masa dilimpahkan dengan duit yang banyak untuk seronok shopping berbondong-bondong... itu pun tidak.. ada masa kami susah... ada masa kami sedih! cuma kadang-kadang pandangan mata orang tengok diorang ni cam takde masalah je!! hehehe..pasaipa lagu tu!!yelah..dah cheta dalam kelambu! takkan nak gebang seluruh pelusuk tempat plak kan!!! takkan nak cakap..kami laki bini tak de duit nak makan! takkan nak bagitu kami takde duit ni nak beli susu anak! hoish! buat adik-adik yang nak menempuh alam perkahwinan... takmo..takmo..takmo..macam tu!!! hehehee.... mak aku dulu ada pesan..once ko dah bernikah!.. perkahwinan tu umpama kapal.. so pandai-pandai la dayung kapal tu camne! ko nak dayung mengundur ker.. nak dayung express ke.. pandai-pandai la laki bini!... hah tengok puitis tak puitis mak aku tu! .. pesan abah aku plak..ni semua pesanan-pesanan lepas kami dah sah jadi laki bini!! abah aku kata.. nanti dah kawin... pandai-pandai la manage life..jangan sampai nanti susu anak pun minta atok belikan! .. hahaahah.. sound tepek je kan parents aku ni..hahahaha..

alhamdulilah... dengan cara camtu kami belajar berdikari untuk tempuh marriage life ni! semua orang pun macam tu kan... tahun pertama maybe susah skit pasai dah banyak la melabur duit waktu kawin... T___T... hahahaha... sendiri yang nak kan! then slow-slow kita akan usaha untuk ubah kehidupan...then mungkin akan menempuh lagi zaman perit kewangan bila nak beli umah...T____T ... masa tu ya ampun, nak kena kuar duit buat wiring laa... buat grill laaa.. beli lampu laa.. cabinet dapur laa.... apasal la tak terjumpa duit terpijak ke..hehehehe...sadis tak sadis masa tu penah kami sampai tahap yang tinggal rm50 je dalam wallet....so kami bahagi dua untuk belanja kami minggu tu.. hahahahah! sadis bila ingatkan balik...penah kami terpaksa cairkan susu anak, makan cucur tepung & goreng nasi je..gara-gara duit dalam atm dah tarakkk dan tak sempat nak withdraw duit savings dari asb...... fuh! meleleh air mata masa tu.........bukan aku la..laki aku.. aku harus la kena tunjuk kuat!!! hahahahahaha....kalau boleh takmo la sampai menyusahkan mak bapak kan! lain la kalau dah memang terdesak sangat-sangat!

tapi tu semua pengalaman yang mematangkan.... buat kami lagi kuat! tipu la kalau kami takde masalah.. cuma aku dok pikir..kalau aku susah.... ramai lagi yang susah dari aku!! bila aku rasa down... pandang muka anak-anak, itulah kekuatan untuk aku.....penah aku jalan kaki dekat 1km masa aku ngandongkan harazz dulu gara-gara laki aku terpaksa amik lambat aku dari keje... so kesannya! kaki harazz memang kuat menendang! hahahahahahaha... ok tak lawak!!

bila dah kuar anak.. bertambah penduduk dalam rumah.. perbelanjaan bertambah! tapi memang betul,setiap anak ada rezekinnya..kena la kami lebih gigih nak menambah ekonomi keluarga! siap buat bajet keluarga la masa tu..hahahaa... walau aku takde background finance! tapi bile tengok baki tu negatif.. so paham-paham sendiri la, tanggungan melebihi pendapatan masa tu... tapi still alhamdulilah! takde la sesusah aku kena angkut anak-anak aku pindah randah dok bawah jambatan kan! so that's the point, tetap kena bersyukur kan masih mampu survive!!! aku pun kadang heran mana la dapat kekuatan untuk kita survive ni..kot kalau aku  masuk rancangan survivor cheta omputeh dulu tu, ada potensi tak nak menang??..hahahaha....

hari-hari rutin kami rasanya tak banyak berubah, pagi je dukung anak-anak masuk kereta, encik somi hantar aku pegi keje...kelam kabut nak punch... hantar anak plak dan dia pegi keje.. berpusing-pusing la jalannya.. memang la membebankan..especially bila aku kat opis time sangat-sangat perlukan kereta bila aku ada meeting or event luar.. memang agak tension bila plak takde pemandu, dan terpaksa kadang-kadang buat muka tebal tumpang sape-sape..hehehe... yelah nak survive kan! takkan nak bagi alasan pada boss.. "sowi naik lori boss..saya tak leh g meeting sebab takde keta"..hahahahaa.. aku la manusia balik paling lambat kat opis, gara-gara nak tunggu somi, berhiruk pikuk dalam keta... tapi..life still on and on and on!!sebab aku amik dari sudut positifnya, bila kami semua dalam kereta itulah actually our bonding time... the moment yang aku akan gunakan untuk sesi mama-chinta bonding time! masa tu la aku akan isi dengan borak-borak dengan dia.. masa tu la aku akan ajar dia nyanyi-nyanyi lagu yang dia belajar kat skol.. masa tu aku akan banyak body contact.. hugging and kissing dia.. masa tu la masa untuk aku nasihat dia.... *tears"... hehehee..
masa tu aku dan somi akan cheta or sesi discussion... kalo dah balik umah, automatik nanti aku akan bz jadi kekasih bibik separuh masa.... nak kena basuh baju.. basuh botol susu..steriller botol, lipat kain..gosok baju.. dan macam-macam laa...... sampai selalu kena sound ngan encik somi.. "awak ni tak reti duduk diam ke"..
fineeee! esok awak pegi agensi pembantu rumah carikan saya assistant kat umah ni yerrrr! hahahaa...

bila dah kuar harazz, masa aku dengan chinta sangat terhad. dulu boleh la aku memang spend sekurang-kurangnya sejam setiap malam untuk main dengan dia, ajar dia, golek-golek, etc etc.. skang masa terpaksa dibahagi dua...... but yet aku tetap rasa bahagia...tu bila time sonok laaaa....ada masa aku pun sedih.. rasa letih.. dengan kerenah tempat keje.. dengan penat menguruskan hal rumah tangga.....hehehehe... selalu bila aku down! encik somi selalu akan cakap.. "awak sedih-sedih pun bukan boleh selesai masalah!"... hoih... tak romantika di amor sungguh laki den tu! hahaha.. owang baru nak bajet manja-manja *muntah hijau*.. hahaha..

tu semua throwback down memory lane sepanjang la 4 tahun.....sepanjang tempoh 4 tahun ni memang banyak la pahit manisnya.. kalo masa 26 september 2009.. ni la saat nerbes aku masa dok bersimpuh nak dengar perkataan sah! hahahaa... seyes masa tu rasa..eh..eh...dah jadi bini orang laaaaa!!! semalam, aku masih bini orang tapi dah tambah dua penduduk lagi..ada sidekick aku chinta & harazz!

syukur! semalam dalam keta, sempat la wish encik somi... and also wish thru fesbuk! kata zaman teknologi kennnn.... takde la sempat nak candle light dinner ke apa..... harazz plak bantai muntah dalam keta semalam, chinta pun tido... apa ke hal nak berdinner-dinner! takat semalam pegi la beli big box pizza..hah makan la anak beranak kat umah... hahahahaaa....lagi muhibbah kannnn! *tangankananatasdahi*

ok throwback moment! tarik napas panjang-panjang kerana anda akan dibawa mengembara ke cheta-cheta klasik yang membawa kenangan buat masa depan.....*kembangkempisidung*


dari saat akad nikah pada 26 september 2009... muka penuh berseri-seri senyum simpol... kwang kwang kwang!!!

 rasa diri begitu berharga... auwwwww... moment wedding side husband....

 saat bergumbira..... dari berdua..jadi dua setengah...hehehehe......preggykan chinta


eh..dah tambah penduduk...... saat mula hidup bertiga yang penuh hiruk pikuk yang membahagiakan.....

 sesi pertambahan penduduk........masa ni dah preggykan harazz......kira pic studio tu 3 setengah owang.. hahahahaa...

 eh gambar sama...alaaa....malas nak edit! terima dengan pasrah je yer!

pic first: wedding my brother.....masa ni preggykan chinta...
pic two: majlis aqiqah chinta...abaikan muka yang kusam sebab dalam tempoh pantang tu...
pic three: preggykan harazz..masa ni chinta amik kesempatan nak manja puas-puas..duduk atas riba dalam keta...
pic 4: throwback moment......ni masa dah ada anak sowang...

  moment raya......

tahun 2010: preggykan chinta (turn raya kat rembau most wanted)
tahun 2011: raya bertiga (turn raya ipoh ipoh ipoh mali...sambil kembang-kembang idung)

 tahun 2012: cam adik beradik plak *libasrambut*... (turn raya rembau most wanted)
                    after raya baru tau tengah preggykan harazz......

tahun 2013: raya berempat (turn raya ipoh mali tarak sombong meh)

conclusion: tiap kali raya kat rembau most wanted mesti preggy...owh apakah!! jeng jeng jeng... *nebes sambil kesat-kesat peluh sebab next year turn rembau.....OOooooooMMMmmmmmmGEEEEeeeee owh my gucccciiiiii!!!).....*mataberpinar*

to: encik somi Aboy Cupin....

alhamdulilah..we went through together 4years journey of happy-happy time, gaduh-gaduh time, sentap-sentap time, funny-funny time meh, susah-susah time, enjoy-enjoy time, nangis-nangis time, gelak-gelak time, kutuk-kutuk each other time....

alhamdulilah....memang kita takde BMW yang hebat, rumah penthouse yang besau... baju-baju so called designer, harta berkoyan-koyan... duit bertingkek-tingkek.....

tapi kita ada Qaseh Chinta Aleesya & Qaysar Harazz..
bila tengok wajah mereka... hilang rasa penat bekerja..
bila dengar ketawa mereka... terus rasa penuh bahagia...

yang penting... kita ada each other....which.....
to soothe n calm..
to comfort and pampered...
to guide and support...
to motivate and facilitate

dan lagi penting..kita ada DIA..
moga jodoh kita kekal hingga syurga..

happy 4years wedding anibeseri......
26 sept 2009 - 26 sept 2013
thank you for everything......

ayat standard budak RPS dolu-dolu....kuikuikui...
"Jadikan perhubungan kita ini satu lagenda yang unik"


peace mat yo! ehh.. peace yo..hehehehe....
****************
tetiba penutup entry so-called-romantik...kuikuikui..

No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers