"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Thursday 2 May 2013

set pengurusan uri

lamanya tak hupdate blog.. banyak benda nak cheta tapi masa memang tak nyempat.. tu yang dok zikir 44 kali kat telinga encik somi supaya belikan smart phone supaya mudah la nak kemaskini blog2 ni.. hahahah.. *alasannnnnn*.. hahaha.....

skang ni memang counting days laa.. ikutkan due date 13 mei.. kalo ikut hati memang nak baby kuar ngam-ngan soi tarikh tu..baru ic cam cantik je. 130513.. hahahah... dan sebab kedua kalo betui dia kuar ngam-ngam soi tarikh tu nanti aku akan start keje semula lepas raya... so takyah la nak pening-pening amik cuti untuk raya kannnn....jimat cuti..pakej cuti bersalin ngan raya terus.. hahahahhaha... *gelak jahat sikit*

tapi memikirkan keadaan sakit yang terpaksa dihadapi setiap hari.. menahan sakit contraction manja-manja ni.. pheww... berpeluh ketiak gak laa..hahah.. dengan sakit kat bahagian pinggang, bawah rahim, bahagian tulang pubic dan ari-ari.. memang kadang-kadang tu nak berjalan sungguh menyeksakan.. dan terus masa tu memujuk baby cepat-cepat la kuar supaya kita boleh bergumbira berkepit dan memerap bersama-sama.. hehe..

tapi tak kisah laa..ikut la baby..nak kuar bile..yang penting segalanya dipermudahkan dan selamat segala-galanya.. kang kalo over excited pun tak leh gak kan... risau lain jadinya..

kalo ikut pengalaman bersalin chinta..dulu dia kuar masa 38w 6 days... skang ni aku gak preggy 38w 3 days.. jeng jeng jeng.. adakah kali ni baby PRU 13..hahaha.. kalo betui memang time owang sibuk mengundi, aku dok sibuk push-push dalam labour room laaaa...

eh dah melalut..ikutkan nak cheta pasal set pengurusan uri.. wah.. tak hengat anak nombor dua ni kemain la list nampak lebih teratur skit..hahaha..dulu masa bersalinkan chinta tak penah tau la pasal ada jual set pengurusan uri ni.. tengok zaman skang..semuanya dah mudah dan dipermudahkan lagi... dulu memang aku serahkan pada encik somi untuk uruskan uri anak.. aku tak penah tengok pun camne rupa uri chinta sebab dapat dari spital memang dah pack cantik cam hadiah gitewww... silap haribulan orang ingatkan hadiah dari pihak spital..hahahahaa..

so, masa bersalin chinta lepas maghrib..jadi tengah malam takkan la sibuk encik somi nak pegi cari bahan untuk uruskan uri anak..jadi dia letak la dalam peti ais dulu..*fuh.. jangan ada yang silap sangka sudahhhh*.. hahaha..so esoknya la baru nak kena cari kain putih.. garam, asam jawa.. bla bla blaaa... untuk cuci uri dan tanam uri tu..

jadi kali ni memang aku buat persediaan awal untuk memudahkan dia... selak-selak dalam majalan pa&ma ada plak jual set pengurusan uri ni.. kalo ikutkan basic things je dalam tu.. which are kain putih, asam jawa, garam, sarung tangan dengan bekas cam belanga/periuk tanah untuk masukkan uri dan dibalut dengan kain putih dan tanam... ini bagi memastikan anjing/binatang perosak tak leh nak korek tempat tanam uri tu....

tak sempat aku nak snap gambar..rupa lebih kurang camni laaa...


                                                     

aku beli kat mum's dream.. harga RM 35.. dah selesai beli senang..nanti pandai la encik somi nak uruskan uri tu camne..hehehehehhe

ada satu lagi jenis yang aku jumpa kat intenet... jenama ni
                                               Set Pengurusan Uri
harga sama je cam yang aku beli..cuma yang ni dok dalam kotak..hehehehe....


cuma satu je.. tolong la jangan mempercayai perkara yang boleh menjurus kepada khurafat.. dengan percaya nak anak pandai.. tanam pensel dengan uri ni.. kalo camtu baik tanam ipad/komputer/buku tebal-tebal dari takat tanam pensel je..hehehehe..

ada gak yang letak lada hitam..maybe aku rasa ni semua cara supaya makhluk perosak tak berminat dengan benda tu kot.. yelah..uri kan... kembar anak dalam janin.. elok la diuruskan dengan baik...

cuma kalo dulu masa tanam uri chinta ada encik somi nyalakan lilin kat situ..lilin camping ke pelita..aku pun tak ingat.... hoih.. ngeri plak aku cam apa je kan..hehhe..rupa-rupanya tujuan dia supaya takde la anjing ke..kucing ke datang korek.. atau pun makhluk-makhluk perosak cam tikus dan sewaktu dengannya datang untuk mengaco uri anak dia tu..hahahaha..

tak kisah laa..yang penting jangan menyimpang niat..lain jadinya.... boleh jadi khurafat dan membawa ke syirik.. nauzubillah.. mintak dijauhkan.....

1 comment:

  1. assalamulaikum.. sorry kalau saya menyibuk.. next baby boleh dapatkan set pengurusan bayi papa harraz, lebih murah dan lengkap dgn panduan menanam uri..
    http://set-pengurusan-uri-papa-harraz.blogspot.com/

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers