"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 3 May 2013

barang baby dah ready

yihiee..hari ni mood berbunga-bunger plak nak cheta pasal barang baby.. ikutkan baju-baju baby ni dah basuh lama dah.. hantar dobi je..hahaha... bukan malas..tapi encik somi yang nak baju-baju anak dia ni hantar dobi bagi wangi-wangi... yang kecik-kecik cam sarung tangan tu aku basuh sendiri laa.. dengan baju-baju tambah-tambah beli kemudian.. dah siap kemas masuk dalam bekas.. kita tumpang lemari kakak chinta dulu yer..hehehehe...kak yong..adik beradik toksah nak berkira sangat..hehehehee...

cakap pasal baju baby.. ada yang aku recycle je baju lama chinta.. yang mana agak-agak baby boy leh pakai.. kita bagi pakai.. bukan lama pun nak pakai baju newborn ni.. tapi still ada gak baju-baju baru yang aku belikan.. takkan semua pun baju recycle je kan..sian plak baby....

barang-barang ni aku susun dalam bekas baju chinta dulu..sebelum preggy kali kedua ni dulu bekas ni aku simpan baju-baju chinta yang dah tak muat..sebab dah nak masuk dua anak ni.. baju-baju tak muat kita longgok dalam plastik dan campak dalam lemari tinggi-tinggi..hehehee....

pic romantik je suasana..hahah..masa ni dalam gelap..yang bukak lampu kuning kat bilik mainan kakak chinta jer..so tu yang malap-malap ala candle light dinner je gambarnya..


pic satu :

ok kita himpun sekali je apa ada dalam bekas tu..hehehehe.. dalam tu aku dah susun ikut kategori dan saiz.. means..baju newborn dok atas sekali..diikuti saiz 3-6mons, 6-9mons dan seterusnya... senang nak amik je kan... kalo tengok yang ada aeroplane tu.. tu baju tido... sebelah dia baju tido.. jumper biru baju tido.. hahahah.. apa kes ni smua untuk tido jer..hahahaaa... baby kan kuat tido..jadi toksah nak melaram sangat..

yang ada gambo ketam tu dan sebelahnya.. tu himpunan baju siang.. kalo baju siang aku sediakan romper je..romper yang takde lengan.. romper lengan pendek..romper lengan panjang... semua ada laaa..selain tu aku sediakan suar pendek ngan singlet..kot panas nanti kan.... bawah tu.. legging..hihi.. tak beli banyak pun.. 4 helai je.. selebihnya aku tengok cam mana sesuai dari legging kakak chinta kita pakaikan pada adik yer..

yang mata spongebob terbeliak tu.. bib.. bawah-bawahnya aku susun kain lap kecil..biasa la baby nanti muak la..nak lap-lap skit-skit..jadi kat situ kita himpunkan... dan ada bawah-bawak tu aku susun kain bedung... dan tuala baby.. tuala aku beli dua helai..kain bedung pun ada 3 helai..cukup la tu....lain-lain dalam tu ada topi baby...

satu jenis baju yang memang takde pada anak-anak aku yelah jenis lobang-lobang tu.. hehee.. encik somi pantang sungguh kalo aku nak beli jenis camtu..dia tak suke..aku pun tak tau nape..dah orang tak suka memang takde la bangsa baju lubang-lubang singlet untuk chinta atau pun baby......layankan ajer.... dah orang tak suka..banyak lagi pilihan baju lain yang ada kannnn...


pic dua:

yang ni spesel aku susun dalam bakul..supaya memudahkan pencarian..bakul ni aku beli kat daiso je..murah rm5..beli dua..satu kaler pink untuk chinta..satu kaler biru untuk baby... dalam ni aku susun mitten, booties, socks, barut dan ada tersesat topi baby.. ni untuk pencarian mudah dan cepat kan..benda kecik-kecik ni tau je laaa... kang terselit sana sini..tak jumpa aku gak yang hangen.. yang ni banyak stok kakak chinta dulu.. tapi ada gak sikit aku beli yang baru untuk baby..

barut kali ni aku beli yang baru..dulu masa chinta pakai jenis yang zap on.. tapi bile basuh asik la melekat-lekat dengan baju lain..sampai aku naik rimas..dah tu grip cam ketat sangat.. cian plak aku tengok chinta masa tu..so kali ni aku tambah beli barut kain flannel bertali..beli 10 helai terus.. hambek ko.. kalo tak rajin nak barutkan anak tak tau la..hahaha..pilihan corak..campur-campur je..pink, biru.. segala kartun yang ada aku sebat jer....



pic tiga:

pampers...kali ni encik somi nak anak dia pakai jenama baby love..ikutkan ajer..dia yang beli dan bayar.. kalo dulu masa chinta aku pakai drypers, then pampers borong jenis kain yang murah tu je..dalam pantang kan... baby kerap tukar pampers.. pastu baru aku beralih ke petpet.. tapi papanya nak jenis ni..dia kata lembut sangat... memang bile aku rasa lembut dari petpet.. tak kisah la..janji sesuai dengan kulit baby kan...

barang-barang lain:

yang aku beli kali ni..
  • tungku baby (actually dapat free gift gak)..
  • tuala mandi (wajib la kan), 
  • set losyen+bedak.. (pilihan jenama anakku)
  • minyak telon jenama afiat (tak suka minyak yuyi)
  • set bantal/tilam
  • bantal latex
  • changing mat
  • baby wipes
  • kain bedung baru
barang-barang memang dah sedia ada:

  • baby carrier
  • baby bath tub
  • stroller
  • baby bouncer
  • buaian baby
buat masa ni tu je yang aku teringat..kalo ada lagi nanti aku update kat entri ni..hihihi.....



1 comment:

  1. terima kasih atas ilmu yang dikongsikan ye. semoga bermanfaat kepada para ibu bapa baru diluar sana.

    kalau ibu berminat untuk mencari newborn photographer yang berpengalaman boleh je ke facebook wall kami di https://web.facebook.com/thephotolicious/?ref=br_rs

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers