"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Friday 3 May 2013

checklist keperluan barang mama sewaktu berpantang

aisey..dah hujung-hujung ni teragak nak share apa keperluan berpantang kali ni.. chewahh.. sebab kali ni decide pantang kat umah puchong je.. jadi barang-barang menghadapi waktu berpantang memang aku standby awal..bukan apa..masa berpantang umah mak sendiri kat ipoh senang..leh order jer.."mak, tolong belikan ini..itu..sekian..sekian.." kali ni encik somi yang kena uruskan.. kang buatnya kita pesan manjakani.. dibelinya tongkat ali..tak ke parah..hahahahaa... lagipun memang encik somi suwuh buat list dan sibuk tanya apa lagi barang nak kena beli.... selalu jawapan aku.. "semua dah settle dah.."..alih-alih nanti ada je lagi benda nak beli..hahahaa...

ok..meh kita cheta sama-sama antara keperluan berpantang adik chinta kali ni..hehehe...
 


1 - tungku herba

sebab kali ni berpantang kat puchong..dan kat umah aku tu pakai dapur letrik..jadi tungku besi yang kena panas atas api terpaksa la dilupakan yer... jadi masa tu pilihan sama ada nak pakai tungku wap atau tungku letrik yang main cucuk-cucuk kat plug tu..mula-mula memang ingat nak pakai tungku letrik je..senang.. tapi bile aku baca review kat intenet..aku jadi takut plak..sebab apa.. ada satu mama ni penah pakai.. tak sangka benda tu meletup dan pecah..dalam tu kan air..jadi air panas tu tersembur kena kat anak dia yang sulung.. nauzubillah... mintak dijauhkan.. terus aku cancel nak beli.. memang la kes tu satu dalam seribu.. tapi aku ni paranoid skit... hihi.. jadi terus decide beli tungku wap je.. nanti stim kat dapur dan tuam-tuam kat perot.. yang ni wajib ada.. kang membebel manja opah chinta kalo aku malas nak bertungku.. jadi sebab tamak haloba.. aku beli dua tungku herba ni..hahahaha.. kira cukup la untuk tempoh 44 hari berpantang.. moga-moga aku gigih bertungku nanti..

2 - set bersalin Nona Roguy

aku penah buat entry pasal set bersalin..hehehe.. masa tu memang dok penin nak beli yang mana.. semua cam best-best je.. hahaha.. tapi harga pun best laa.. *owhh kenapa lah set bersalin ni mahal sangatttt*.. seb baik la dapat encik somi memahami..buatnya dia kata..tak payah beli.. mau tersedu sedan jap.. hehehe..  dok survey kat intenet dan tanya member-member..last-last decice beli nona roguy.. beli online je kat FB: set bersalin MALL.. ada siap free gift lagik.. so senang..ada benda yang tak payah nak beli lagi dah... barang-barang dalam tu pun cam dah complete la untuk makan masa bersalin..harap aku gigih makan nanti..supaya tak rasa ralat kuar duit mahal-mahal..hahahahha...

3 - mandian herba bersalin

masa bersalinkan chinta... makcik yang urut aku dulu yang buat air rebusan daun-daun untuk mandi masa dalam pantang..best je rasa..segar je lepas mandi.. wangiii.. tapi kali ni kena la pikir option lain.. tapi pakej urut dah memang ada mandi herba...yang mandian ni kira kita standby je laa..heheh..actually ni free gift masa beli set bersalin Nona Roguy tu.. jadi nak tak nak..nanti bantai je la guna buat mandi..hahaha.. bukan susah.. buka kotak..rendam dalam baldi..tadah ngan air panas dari water heater... dah mudah dan dipermudahkan lagi kannnnnn.......selalu aku tengok jenama ni dalam majalah pa&ma..

4- shaklee alfafa complex

yang ni supplemen tambahan..ikutkan bukan aku beli yang baru ni...ni aku beli sebelum preggykan baby.. aku check-check banyak lagi pilnya dan masih elok/x expired.. so jimat..tak yah nak beli lagi.. kalo ikutkan supplemen ni boleh membantu mempekatkan susu badan selain menjadi milk booster... so kita cuba okay.. mana tau rezeki baby melimpah ruah kali ni..syukurrrr sangat!

5 - pil ikan haruan

yang ni pun must-have item masa berpantang.. tau je la kan.. bile dah bersalin banyak darah yang kuar.. yang perlu kan rawatan dalaman.. bagi sembuh luka sana sini.. termasuk la kalo ada luka jahitan.. yang ni free gift gak beli set bersalin.. jadi first time la nak cuba jenama ni.. tapi kapsul ikan haruan ni sama je fungsinya.. nak cepat sembuhkan luka..sebaiknya elok minum yang cecair/masak ikan haruan.. dulu masa pantangkan chinta, memang opah chinta masakkan ikan haruan untuk aku.. masa tu memang telan camtu je laa.. kalo pikir tengok rupa memang tak gamakkk..hahaahhaa... dan minum yang jenis cecair tu dalam dua kotak..lepas tu aku continue dengan kapsul haruan jenama leesa formula... kali ni tunggu dah bersalin nanti camne.. kalo perlu, aku minta la encik somi belikan yang jenis cecair gak... kalo tak kita ngap je yang ni okay! jangan nak banyak songeh..hehehee



6 - felinna ichloss

yang ni aku panggil bukan keperluan wajib..hehehe.. terpulang la pada pilihan mama-mama kan.. aku beli sebab aku nak gosok-gosok kat perot yang confirm mengelebeh tu.. dulu masa pantangkan chinta rajin aku amik kapur ngan limau buat sapu..kali ni aku rasa tonyoh ngan benda ni je laa.. mula-mula ingat nak cari losyen mustajab je..tak pun losyen cekur jer... bantai la janji panas dan melegakan.. alih-alih opismate tanya nak beli tak felinna ni.. dia bagi harga murah ajer! ok..support member berbisnes.. kita beli satu!! hehehe... try dulu..kalo betul leh lost inch by inch.. baru la beli lagi..hehehehehehe

7 - bengkung herba

dulu masa beli set bersalin afiat memang dah include bengkung herba.. fungsinya selalu untuk memberi rawatan pada rahim/perot lepas bersalin la.. bau pun kalo cium sah-sah la bau herba..hehe..takkan bau mee goreng plak kan... yang ni aku baru je beli kat mum's dream..dok pikir 44 kali gak nak beli ke tak.. harga pun rm40 satu..phewwww.. tu pun aku rasa jenis pakai buang je nanti.... yelah.. bukan boleh dibasuh kan.. tapi demi body tercinta...*hak tuih..* hahaha.. beli gak la... walau yang kuar duit tu encik somi... kah kah kah kah....cara pemakaian... letak je bengkung herba ni kat perot then balut ngan bengkung biasa tu...

8 - bengkung- bengkungan...

hahahhahaa..bengkung ni wajib ada waktu pantang..sebab apa.. bile kita dah biasa bawak perot 9 bulat.. perot maju ke depan ni..bile baby dah kuar..kita akan ada perasaan pelik.. cam..eh perot aku nak jatuh ke.. hahahaha..camtu laa... jadi bengkung ni elok dipakai untuk bentukkan balik permukaan jalur lebar yang terlebih-lebih tu..bagi rasa tegang dan terletak je..hehee.. ikutkan memang aku ada premium beautiful.. tapi aku sayangggg gile corset mahal tu.. tak gamak nak bagi kena minyak urut dan sewaktu dengannya.. bengkung yang tu kita leh pakai abis pantang nanti..hihi.. so dalam pantang pakai la bengkung herba + balut dengan bengkung-bengkungan ini.. atau leh tonyoh felinna/minyak urut dan pakai bengkung-bengkungan ini.. hehehehe.. kena gigih la pakai.. harap baby kali ni bagi kerjasama.. bengkung ni aku tak beli yang baru.. ni aku beli masa pantangkan chinta dulu.. jenama apa aku tak hengat la plak.....



9 - pampers pakai buang a.k.a maternity pads

yang ni wajib ada okay.. nak tampung darah nifas yang akan kuar untuk orang lepas bersalin.. kalo ikut aku..aku pengguna setia jenama ni la..since chinta dalam pantang dulu.. kenapa aku suka??.. sebab permukaannya lembut sangattttt!!! dan saiz lebih lebar dan panjang dari pads biasa.. tapi terpulang la kan.. pilihan masing-masing.. dulu... aku akan titikan sikit minyak gamat kat pads then pakai..  tapi bile dah cam nampak kurang kapasiti nifas tu..memang aku pakai jenama kotex biasa je.. hehehee...

selain dari gambar-gambar ni.. barang asas lain yang memang akan digunakan sewaktu berpantang..

10 - kain batik & t-shirt

toksah la nak berangan melaram cantik-cantik dalam pantang k.. nama pun pantang.. biar la nampak buruk dan busuk.. supaya badan betul-betul sembuh nanti.. jadi pakaian rasmi masa berpantang ialah t-shirt bodoh dan kain batik je tiap hari.. selesa dan senang untuk aktivti berbengkung dan lain-lain...kalo boleh standby la dua tiga pasang.. takde la kain yang sama je ko belasah hari-hari..hehehe...

11 - stoking dan selipar

masa berpantang nak kena banyak kuar peluh...jadi memang kena pakai stocking laa.. aku ni dah la bangsa rimas panas-panas ni..memang dulu aku ngelat la nak pakai stoking.. bila panas mula la tergaru-garu kaki tu.. hahahaha...bangsa jenis ada enzema memang camni laa... apa nak buat.. dan selipar wajib pakai.. supaya kaki tak sejuk kena tile umah.. lagi satu, nak elakkan orang tersepak ibu jari kita.. yang tu kena jaga betoi-betoi leh bawak bentan nanti......jadi langkah pencegahan pakai stoking dan selipar...

12 - sweater

wah..cam dok obersea plak kan..nak bersweater bagai.. ni pun perlu..sebab nak bagi badan berpeluh.. jadi kena la pakai sweater..kalo tak gamak pun takpe..tapi toksah la pakai sweater nak dok dalam aircond.. kat spital tu lain ler..hehehehe...

13 - nursing bra

kalo ikutkan sesetengah mak-mak tak bagi pakai bra time pantang... tapi ikut keselesaan masing-masing la kan..kalo aku..aku prefer pakai nursing bra... rasa selesa dan terletak je.. dan bile nak susukan anak still leh selak gitew ajer! benda dah ada...so pakai je la kan..kali ni aku beli nursing bra yang baru..sebab zaman pantangkan chinta dah rosah button bra tu..almaklum la masa tu beli yang murah2 je.. kali ni aku beli yang kualiti skit..dulu tak reti sangat...main belasah jer..janji ada..hahahahhaa

apa lagi yer kelengkapan??.. hmm.. rasanya itu la antara perkara asas yang diperlukan..oh yerk..

14 - tukang urut

yang ni sangat perlu... lepas bersalin kita nak kena betoikan segala macam urat bersimpul tu.. dan kuarkan segala angin dan toksin dalam badan.. betulkan peranak dan bla bla bla.. jadi tukang urut yang berpengalaman dan pakar diperlukan... yang ni kena pandai cari ok.. kang badang sendiri yang tergeliat sendiri tanggung laa..badan nak pakai lama.. jadi biar la kuar duit sikit untuk cari tukang urut.. dan satu lagi sesetengah ibu lambat kuar susu..dan tukang urut akan buat urutan bagi lancarkan susu badan.. yelah, kadang-kadang salur sumbat ke.. dan masa mengurut biasanya diorang akan kongsi ilmu berpantang especially perkara do's and dont'...... lepas urut confirm badan jadi segar dan legaaaaa sangat!!

15 - breast pump

yang ni aku pakai jenama avent manual je.. memang tergerak hati dan beli yang letrik tu..cam best je.. harap-harap berjaya la zikir kat telinga encik somi..mana tau leh dapat free style ke..or kalo tak spectra 3 pun dah best... kali ni mari gigih mengeluarkan susu badan... Ya Allah, ,moga ko murahkan rezeki susu ibu buat anakanda Q nanti..hehehee.. harap sangat dapat buat stok banyak-banyak..

16 - makanan orang pantang


yang ni aku ada baca dalam pa&ma.. ni boleh jadi minuman panas masa dalam pantang.. selain fenugreek ni membantu dalam penghasilan susu badan.. ianya juga leh jadi minuman untuk alas perot.. yelah, tukar selera la.. tak pantang minum milo..dalam pantang kita tukar selera la skit..hehehehe...ni beli masa baby expo kat shah alam.. kat booth lunatots.. rasa sedap plak..heheh tu yang beli.. hehehee...



hah.. ni wajib ada kot..kah kah kah.. bile lapar sila buka lemari dan cari biskut kering yer.. ni boleh la buat kudap-kudap bile lapar dalam pantang..awal-awal beli sebab takut nanti encik somi salah beli.. hehehe.. kang dia beli yang rasa tawar tu.. tak best plak kan..hahahahaa... kebetulan g tesco ada promosi.. siap percuma biskut yang atas tin tu lagi... va va va... memang berbaloi-baloi!!
 

makanan lain dalam pantang... tu kalo rajin aku cheta la kat entry lain.. menu berpantang ni terpulang pada individu..cam mak aku memang tak bagi makan sayur-mayur dan buah-buah..kalo nak makan pun lobak putih, carrot atau daun pegaga.. aku baca sawi leh makan..tapi mmg dia tak bagi..sob sob sob! buah langsung la dia tak bagi...huhu..

eh..dah melalut.. aku rasa tu je kot checklist keperluan aku dalam pantang buat masa ni.. maybe ada lagi.. kita buat part two plak..hehehe.. chow sin chiiiii!!



*doakan aku selamat melahirkan dan dipermudahkan segalanya.......*


3 comments:

  1. wah mama chinta, saya pon dalam pantang biskut macam jacobs tu memang teman setia saya. tapi biskut saya tu jenama hup seng.

    ReplyDelete
  2. Tq sis atas perkongsian.. sy baru 27weeks tp kena buat list siap2.. beli sikit2.. sekali harung nnti kang lebam pulak.. haha

    ReplyDelete
  3. Tq sis atas perkongsian.. sy baru 27weeks tp kena buat list siap2.. beli sikit2.. sekali harung nnti kang lebam pulak.. haha

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers