"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Monday 4 March 2013

dari kisah baby ke kisah shopping

Assalammualaikum... haish..lamanya tak update blog ni. bukan takde benda nak story-mory..tapi kekangan masa tu yang jadi penghalang..heheh.. apa nak buat..update blog ni pun nak kena curi-curi masa.. kalo kat umah jangan harap la nak bukak lappy dan type.. tak suka nak update pakai phone sbb cam tak puas je.. *alasan* kalo kat opis.. keje gah banyak... ni dapat la bernafas skit lepas abis audit..

progress baby.. alhamdulilah... setakat ni semua ok. cuma kali ni yang agak merisaukan dah rasa contraction terlalu awal..baby sangat kerap mengeras.. mula-mula aku ingat baby nak buat rengangan otot..hahaha.. bile refer ke doktor, tu dah tanda contraction. maybe sebab aku dah set mind, selagi takde show tak yah la rushing nak g spital serah diri..lagipun baru 30weeks... bile dengar doktor cakap macam tu, ai is panik okay!! kenapa panik?..

1) berat baby baru 1.2 - 1.5kg.. sangat la kecik lagi..walau saiz perot kali ni cam preggy baby kembar.. hahahahahah...

2) bile saiz camtu..sah-sah la nanti kesian baby kalo kena tahan inkubator..tak sanggup daku!!!

3) doktor akan refer kita ke spital awal.. yg ni takmo..kang kena warded berminggu-minggu.. lagi haru.. tension ooooo..

4) preparation barang baby dan mama baby langsung tak buat lagi..hahahahahahaa........ * yang ni paling penting okay*....kuikuikui....

so.. skang ni memang kerap la gosok-gosok perot mintak baby jangan kuar awal sangat.. kalo nak kuar awal pun hujung bulan 4 dah kira ok.. means dah 37weeks dan ke atas.. lagi cantik kuar la tarikh besday papa..jimat skit nanti celebrate 2 in 1..hahahahha.. * dasar dekut*

last check-up 2 Mac.. selalunya sebelum ni after 4 minggu akan datang check up.. tapi disebabkan contration manja ni.. kena la ngadap doktor 2 minggu sekali..huhu.. dan doktor pun dah bising siap cakap:

"kalo awak nak dok spital lama.. hah, sila la aktif sangat diri tu..."

hahaha..waka-waka la aku dengar.. siap nak buat surat pada boss suwuh bagi aku keje-keje ringan je.. dan kena datang klinik anytime yang aku rasa bby mengeras sangat kerap!!

dangg!! tu la.. memang aku bz sangat.. banyak jalan..turun naik tangga.. hahahaha... tapi dah keje kan.. rasa cam mampu buat..kita buat..dan degil lagi tu...siap weekend gagah la g jalan ke setia alam mall hari sabtu ngan sunway pyramid hari ahad... actually yang buat tambah gagah bile encik somi dah bagi green light untuk shopping barang baby!!! yahoooooo....

tapi yang aku peliknya..kali ni nafsu shopping cam kureng..dan aku perhatikan diri aku cam agak cerewet kali ni compare masa belikan barang baby untuk chinta... cerewet tu dari segi design dan warna.. kalo dulu aku nampak comel je..amik je..hahahah.. dan nafsu beli pun pantang tengok ada online seller ke apa.. hahaha

pegi dua shopping mall...tengok baju baby cam angin lalu je..takde perasaan..owh apakah!! hahahaha.. dan bile ada yang aku berkenan.. tengok takde size..ada size baju takde size seluar.. itu yang aku lagi hangen!! nak cari towel comel-comel jumpa yang boringgg jer... masuk anakku pun sama..masuk parkson pun sama.. masuk aeon pun sama... grrrr! nak cari receiving blanket pun takde yang berkenan... masuk la butik mom's care ke.. pun sama.. kalo ada design comel kaler plak tak berkenan kat hati aku... ok at least receiving blanket dah jumpa yang aku kira suka la.. tapi cartoon winnie the pooh!! hahahaha.. gasak laa..

siap cakap ngan encik somi..

"pa.. baby boy belikan winnie the pooh takpe kan?.."
 jawapan encik somi.. "pooh tu bukan jantan ke??"

hahahaha... betoi gak kan.. beruang tu jantan kan...............

tapi lega la..ada la sikit-sikit barang dah beli... 

yang dah settle:

untuk encik baby:
receiving blanket
changing mat 
set mandian yang kecik-kecik je..sonang nak bawak spital
kain bedung
barut - tambah lagi yang jenis ikat tali
baju tido baru - 2 helai
baju siang baru - 2 helai
cotton buds yang saiz kecil
booties & mitten & bornet baru - 1 set je cukup..hehehe
baby wipes

untuk mama gojes..uhuk uhuk..hahahaha..

maternity pads pureen
dah booking mak cik urut

actually, tak banyak benda nak beli.. dulu berangan-angan la nak beli itu ini.. takpe masih ada masa.. bedding set pun skang confirm tak confirm nak beli ke tak.. haishh..! kita tunggu la sale bulan 3...kalo ada bajet baru boleh membeli dengan bahagia..hahahhahahaa...

lagi satu..aku tengok pilihan warna cam bosan je... asik-asik aku nampak baju baby ni kaler putih, biru atau pink..adoiii! tension..jenuh nak cari kalo ada kaler purple ke.. kaler ijau ke.. seb baik semalam ada gak pilihan kaler coklat... nak amik kaler kuning.. ai is cuba elakkan laa untuk baby newborn.. kadang-kadang petua orang tua ni nak kena ikut gak..takut anak leh kena kuning.. tp kalo ikut logik maybe ada kaitan la.. sebab aura warna boleh mempengaruhi gak kan..jadi better la kita amik kaler-kaler ceria okay!! kalo ada merah ke, purple ker, orange ke..baru la bahagia sikit pilihan hati...haahahaa..

yang lain-lain kita korek je la stok baju kakak chinta yer.. elok-elok lagi bajunya..hahaha.. tapi tu tunggu la sampai masa yang sesuai..nak punggah takleh depan kakak chinta.. kang dia claim semua barang dia punya.. langsung tak leh nak buat keje ngan cepat...apa yang beli semalam pun bile dia dah tido baru la aku dapat kemas dan sorok..hahahahaa...

selain tu, memang dah mengedik cari nama baby.. so far pangkal nama (first perkataan nama) dah dapat approval encik boss kat umah.. nak padankan ngan nama yang diluluskan tu yang dok tak pasti lagi... dah list la few names.. tapi tau je encik boss tu cerewet... takpe..ada masa lagi untuk submit proposal nama..hahahahaha.... sebab dah cakap ngan encik somi.. kalo baby boy nak dua patah perkataan je nama.. kang panjang berjela jenuh plak bila dia ada anak nanti..hahahaha..nama anak campur nama bapak mau dua baris jadi panjangnya..hahahaha... *okay tak kelakar*.. hahahaha....

cheta lain?..hmm.. nanti-nanti la.. skit-skit yer..jadilah..jadi adooo...! peace!







2 comments:

  1. Salam Mama Chinta.. dah booking makcik urut? ambil dengan siapa?

    ReplyDelete
  2. layari http://cenderamatadarihati.blogspot.com

    hamper barangan bayi pada harga berpatutan untuk diri sendiri & dihadiahkan kpd kenalan

    maaf tumpang iklan

    (alat senaman untuk kempiskan perut/ kurus pun ada..kembali kurus slps besalin nti)

    ReplyDelete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers