"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Tuesday 5 March 2013

tukang urut bersalin dan set bersalin




dulu masa dalam pantang anak sulung..ceh..ayat! anak sulung..cam kan dah 8 orang anak plak kennn! hahaha...time pantang masa lahirkan kak yong chinta.. aku memang nak amik set bersalin warisan afiat. kenapa?..kenapa?..kenapa??... maybe sebab set berpantang warisan afiat ni memang dah digunakan turun temurun dalam keluarga.. dan tau kilangnya dimana..memang popular la kat perak nun! ms tu memang aku takde la nak survey-survey produk lain.. memang dah cakap siap-siap dekat opah chinta..yang minta dia belikan aje set berpantang tu untuk aku...hahaa.. actually, kalo ikutkan masa bersalin chinta aku tak pikir sangat barang-barang untuk diri sendiri..banyak gak barang yang lepas bersalin baru beli..cth cam: breast pump, bengkung, pil haruan, set berpantang, dan barang-barang dalam pantang cam tungku, booking makcik urut..bla bla bla..semua aku serahkan je pada opah chinta a.k.a mak aku ler!! hahahha

lagi pon masa tu memang awal-awal aku dah bagitau encik somi yang aku memang nak pantang kat ipoh.. senang skit..masa tu takde umah sendiri lagi..jadi pilihan sama ada pantang kat umah mak mertua atau umah mak sendiri..memandangkan kat umah mak aku kemudahan untuk dapatkan semua perkara yang aku listkan tadi lebih mudah especially makcik urut..jadi of coz la balik ipoh menjadi pilihan..hahaha...

mula-mula encik somi setuju jer..yelah masa tu baby lom kuar... alih-alih bile aku dah bersalin..leh plak dia nak ubah pikiran... hahaha..NO..NO..NO..big NO.... siap cakap suwuh aku lik sowang baby tinggal kat dia.. amboi.. nak bagi aku meroyan ke apa..hahahaha.. kang sape nak minum susu badan aku.. dah tu dengan bantuan baby la bila minum susu badan, rahim akan cepat mengecut...... hihi..harus la aku menang.. deal is deal okay!!!

tapi kali ni...preggy yang second..awal-awal aku dah bagitau encik somi yang aku akan berpantang kat puchong je..kat umah sendiri... alasan kenapa?? banyak perkara yang aku kena pikirkan.. especially pasal chinta laa.. seyes, aku tak larat nak uruskan bidadari dan bidadara syurga ni sowang-sowang kat ipoh.. nak harapkan opah chinta, kesian plak dia.. tambah kat sana ada sowang lagi cucu dia nak uruskan.. kang bukan opahnya yang uruskan cucu..cucunya plak yang uruskan opahnye nanti..hahahaha.. so untuk reason yang itu la buat aku nekad pantang sendiri je laaa.. lepas tu..chinta pun ada appointment ngan Hospital Serdang dalam bulan Mei tu.. so susah plak kalo nak ulang-alik ke KL.. jadi baik dok diam-diam kat sini...

mula-mula cam pasti tak pasti dengan keputusan nak pantang sendiri..especially bila tak tau mana nak cari tukang urut.. tau-tau je la bab yang ni aku agak cerewet..aku takmo la tukang urut import (dari seberang).. hehe.. dan tukang urut ni takmo sebarang..biar la orang nak kata aku konservatif..tapi aku seyes takut kalo ada belaan ke apa tukang-tukang urut sebarang ni..hehehe....

tapi tu la..kalo niat kita baik..Insha Allah segalanya akan dipermudahkan.... jumpa kat facebook... tak sangka ditermukan dengan tukang urut kat situ.. kalo nak tanya aku ok ke tak servisnya..  aku hanya leh review lepas bersalin nanti yer..so far pakej yang ditawarkan masih leh la untuk tahap kemampuan aku..hehehehe... dan lega dalam pakej tu pun dah include urut, tungku, tuam, mandi rempah, urut susu, mandi anak, bengkung, berpilis, berparam dan etc etc.. alhamdulilah..dah jumpa terus aku booking takut pack plak jadual akak tu.. plus aku ada baca komen kawan kepada kawan aku.. dia dulu dalam pantang kakak ni yang datang umah untuk urut dan dia sangat puas hati la dengan servis akak tu.. terbaik katanya... kata dia laaaa...! hehehe..so tunggu after aku bersalin, nanti aku buat review pasal kakak ni...buat masa ni....biarlah rahsiaaaaaaa.....*hahahhahaha..ini semua poyooooo*

pasal set berpantang plak.. kali ni ada beberapa pilihan la yang aku survey....yang pertama:

SET BERSALIN NONA ROGUY


sumber: google search..


actually aku pun tak tau kenapa aku terpaut ngan produk ni..maybe set dia cam mudah dan ringkas, siap ada uncang untuk cuci bahagian tut..... meh aku explain produk dalam ni ada apa.....:

  • phytonatal (90 tablets)
  • akar herbanika (10 paket)
  • herbanika barut krim (60g)
  • uncang cuci herbanika (10 paket)
  • herbanika lulur (100g)
  • minyak herbanika (100ml)
kalo tanya pasal harga..tak silap aku harga pasaran yang dah tepek kat kotak untuk set ni RM365.00.. tapi selalunya kalo dapat diskaun pun mungkin dalam RM330.. tu bergantung la pada kedai-kedai yang kita pegi tu.. tapi aku berkenan dengan satu promosi kat facebook oleh SET BERSALIN MALL.. harga untuk set ni RM300 je..tapi ada 3 pilihan free gift dan penghantaran percuma... dan satu lagi promosi harga kat KAMI IBU BERPANTANG  .. admin tu jual dengan harga RM275..  so, kena la pandai-pandai survey yer..mana tau korang jumpa yang lagi murah..atau ada yang baik hati nak sponsor akak nanti??..uhuk uhuk.. hehehe

SET BERSALIN + PENYUSUAN SHAKLEE



sumber: google search
set yang ni pun aku berkenan.. kemungkinan aku nak amik gak set ni..tapi bergantung pada bajet gak la kan.. hehehe.. sebab apa, kali ni nekad nak bf anak selama yang boleh.. Insha-Allah.. selalu berdoa agar dimurahkan rezeki baby kali ni.. jadi sekurang-kurang aku kena berusaha kan.. rezeki ni ditentukan oleh Allah....

apa yang ada dengan set ni??.... cam dalam gambar laa.. malas aku nak type satu-satu.. so far testimonial yang aku baca mengenai set ni dan juga pengalaman kawan aku..memang terbaik laa.. tak rasa penat dalam pantang walau berjaga malam.. ok takpe.. ada masa lagi untuk survey..lagi pun aku memang member shaklee rugi la kan kalo tak beli produk ni.. harga member memang murah compare dengan harga bukan ahli.tapi tu la tengok bajet macam mana kan..hahahahaha...kalo ikut kemahuan semua pun nakkkkkk!

SET BERSALIN TANAMERA

sumber: google search



yang ni pun menarik gak... ni set yang lebih berkonsep natural based product.. .bahan-bahan dalam set ni menggunakan bahan berasaskan 100% semula jadi dan tiada jamu di dalamnya. apa ada dalam ni.. jom kita intai..geh geh geh..hehehe..

  • herba pembersih wanita
  • herba mandian
  • minyak urut herba
  • tapel
  • bengkung
  • teh herba
  • pilis
  • lulur badan herba
  • minyak kelapa dara
  • sabun mandi herba
  • air bunga lavendar
 menarik kan..banyak gak barang dalam set ni.. yang best ada minyak kelapa dara yang boleh diminum dan dibuat sapu seawal 38w lagi... harga..kalo ikut pasaran dalam RM 360.. tapi tak tau la kalo ada leh dapat diskaun..  kena pandai-pandai survey dan risik la.. kalo testimonial, tak pasti sebab takde lagi member-member yang share tentang produk ni.. hehehe...

dan set yang last ni.. takde dalam pilihan..tapi cam best je aku tengok sebab banyak barang dalam set yang ni..aku kan suka tengok barang banyak-banyak ni..sebab apa?..bile ko kuar certain amount duit, biarlah nampak banyak barang leh dapat..gitewww! leh pakai ke konsep aku tu....hahaha...

SET BERSALIN SENDAYU TINGGI- AMME COMPLETE 60DAYS


sumber: google....ni packaging lama..tp isi dalam sama
sumber:google.. ni packaging baru


yang aku rasa suka tengok set ni sebab macam-macam ada dalam tu...hahaha.. kira cam wah sonoknya banyak barang dapat... ke aku je yang perangai pelik jenis suka kalo beli dapat banyak barang... kira set ni complete la sampai abis pantang..kalo harga pasaran range dalam RM 386-420.. sebab dia bergantung apa pakej yang kita amik..kalo nak bengkung camni harganya..kalo tanpa bengkung sekian sekian harganya.. paling murah aku jumpa set ni kat SET BERSALIN MALL ...harga RM 350 (tanpa bengkung) dan RM380 (dengan bengkung).. tak pasti la tempat lain... sebab aku pun takde la survey sangat.. tp pernah la tanya kat satu kedai jual jamu kat tesco area umah aku..set ni dalam RM 400 ++.. fuh..dasat harga kan....

kalo masa preggy chinta..aku pakai set yang ni...

SET BERSALIN WARISAN AFIAT



hehehe... harga pun murah je compare dengan set bersalin yang lain.. cuma pesanan aku kalo ada yang berminat nak pakai set ni... pastikan tekak korang lalu la nak minum air periuk..ubat-ubatan dalam ni berkonsep rasa cam teguk minyak tanah..hahahahah..paham-paham sendiri la rasa camne kan..sebab berasaskan jamu-jamuan ni.. dan pastikan anak korang jenis tak kena kuning... yang paling aku suka set ni..dia ada barut berubat... dan minyak urut dia rasa sungguh best..dan klasik..maknanya, bile aku cium bau set bersalin ni cam ada fefeling teringat zaman kecik-kecik time makcik aku dalam pantang.. campur plak bau tungku dan bile dibalut dengan daun mengkudu atau daun lebar... rasa best jee! aku je paham camne perasaan tu..hahahhahaa.... dia cam ada nostalgia laa bile aku guna set ni.. dan lagi satu aku suka minyak telonnya... baby balm tu.. bau dia best! sebab aku memang pangkah minyak yu yi.... tak tahan aku bau minyak yu yi ni!! huihhh!..

tu laa... yang mana satu idaman kalbu! hahhahaa... tunggu la sampai masanya encik somi cakap, ok nah duit sila beli set bersalin yang berkenan.. kihkihkih!!!



















3 comments:

  1. Salam Dear

    boleh tau ambil tukang urut siapa yek? Bila EDD? Saya pun menacri tukang urut jugak ni.

    Can e-mail me at muzliani@gmail.com

    Thanks

    ReplyDelete
  2. hai wati...sebut pasal set bersalin,masa sy pantang anak first mmg pakai set Nona Roguy tu... tapi last2 pil2 die tu ambik ikut suka hati je pun last2 abes pantang mmg tak abes. tapi Minyak herbanika tu mmg terbaik. Phytonatal tu mmg membuatkan kita lawas dan tak phobia utk gi bilik air. tp untuk anak ke 2, saya just beli minyak nona roguy tu yg besar( sapu satu badan setiap kali lps mandi dan terus pakai bengkung..mmg TERBAIK), dgn pil pati halia (lawas dan buang angin) ...sbb saye tau ,kalau ambil set2 tu..confirm tak habes jgk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi miss nugget.. tu laa.. saya baru je beli last week..pilih nona roguy.. tersedak gak la skang harga set bersalin ni..hehee...dulu ms first bby merana gak la sembelit takmo membuang..kalo betul phytonatal tu leh membantu..alhamdulilah..hehehe.. ni dah beli mahal2 ni nak tak nak kena gigih la habiskan...kalo tak mau kena bebel ngan encik somi... hehee

      Delete

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers