"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Wednesday 7 May 2014

potty train

potty train.. ewah nak gak guna istilah gini..kalo bahasa melayunya senang cakap dah tak pakai pampers le iyer..hihi.. rasanya cabaran ni semua mak-mak ngan apak-apak akan hadapi. chinta kalo ikut age di saat mama menaip blog ni baru 3y 5mons..even dah skol masuk junior kindy so rasanya dah sampai masa untuk potty train kak yong..

kalau ikutkan chinta dah takmo pakai pampers.. tapi aku ni tahap kerisauan melampau.. fuh!! typical kiasu mommy la aku ni... padahal budak tu dah sendiri cakap takmo pakai pampers dah.. ok fine! start potty train hanya kat umah..kalo kat umah memang la aku bagi dia tak pakai pampers... antara tips yang aku leh share:

1) say bye-bye to karpet!!
saat untuk menggulung segala karpet yang ada dulu...actually kat umah tu dah lama aku gulung karpet berbuluz kat area ruang tamu tu...since harazz lahir..risau plak karpet gitu kan dok kumpul habuk.. baby nak membesar risau plak kot dia pandai kutip apa-apa celah karpet tu..tau-tau je la jari montok kecik halus tu.. jadi untuk menjayakan misi potty train kena la alihkan segala karpet supaya kalau dia terlupa dan terkucil senang lap/mop je lantai....

2) kerap bawa ke toilet
yang part ni memang chinta sendiri yang akan buka seluar dan masuk bilik air.. aku syak dia masih lagi rasa was-was perasaan nak terkencing tu macam mana..sebab kadang-kadang dia cakap nak kech.. tapi masuk bilik air takde apa..hehehehe...terlalu berjaga-jaga la tu takut terkucil dalam seluar....cuma kalo nak yak-yak je dia tak bape pandai nak membuang di toilet.... masih lagi memerlukan khidmat cik pampers..entah.. montot dia tak feeling kot nak yak-yak kat toilet.. even kat potty train..hahaha... takpe yang ni kita slow-slow ye kakak...

3)mama kena rajin vs teamwork mamapapa
part yang ni la tak bape nak rajin.anak nak g toilet..anak nak yak yak..kena rajin la attend diaa..heheh.. yang part ni la kadang aku lemah skit..mih mih mih! tambah-tambah time gah sibok masak ke..uruskan harazz ke atau gak buat sesuatu perkara..so pertolongan mr daddy amatlah diperlukan yer...encik papa pun main peranan untuk bantu mama menjayakan misi ini..so far alhamdulilah sangat membantu....

chewahh.. kemain dengan tips..kalau ikutkan chinta belum 100% putus pampers..sebab aku ni so kiasu la.. kalau kuar mana-mana kadang paksa dia pakai pampers..kat skol pun aku paksa dia pakai pampers.. takut terkech dalam tak sedar.. bila malam pun aku suwuh dia pakai pampers...padahal sibok dia takmo pakai.. kadang-kadang bila dia tido aku pakaikan pampers...mih mih mih.....selagi aku tak beli waterproof protector tu selagi tu aku tak berani nak biar dia tido tak pakai pampers.. hahahahahahhaa...padahal bila bangun pagi sangat jarang pampers dia basah...tapi once bangun je kena cepat-cepat bawa dia pegi toilet.......

so bila yang tak pakai pampers??.hahaha.....time kat umah je ler....still dalam proses nak putuskan pampers..
this is dilema of working mom okay! huhuhu...takpe takpe..tu semua bukan alasan untuk menjayakan misi ini...

takpe..as time pass by... we will say good bye to pampers yer chinta....  mama ni je penyakit tak confident pada anak sendiri....hahhaaa...cuma skarang ni kalo tak bawa pampers dah tak risau sangat la..kalo dia yak-yak dan takde stok pampers..tak risau bagi je dia pakai seluar terus..dia lagi suka! dan kerana itu, sekarang ni underwear pun dah jadi elemen penting dalam pemilihan pakaian dia..comey sangat la bab yang ni....

ok..to mommy yang dalam misi potty train...all the best! sama-sama la kita usahakan yer! chayokkk...




No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers