"Aku Tidak Bijak MenyUsun Kata dan Tidak PanDai BerMaiN baHasa Kerana..Aku BukanLah SeoranG PujanGga, AKu BukAnLah Si Penyair ChinTa daN tidak Juga Si PenyusuN MadAh..Namun..Aku JugA puNya Hati Dan PeraSaaN..PunYa Rasa Dan KeingiNan..Punya iMpian dan KeAzaMan..PunYa NaLUri Dan KemAmPuan..UntUk BerkOngsi Suka Duka Pahit Manis Kehidupan"
~siputlaju2011





Wednesday 30 October 2013

cerita anak-anak

chapter 1 :my QASEH CHINTA ALEESYA...

ayat standard! "cepatnya masa berlalu".. memang.. chinta dh nak nk ofiicially 3years bulan november ni.  progress?..alhamdulilah..aku pun tak high expectation dengan dia.. memandai dia  membesar menjadi anak yang sihat.....

nampak banyak perubahan gak sejak aku masukkan dia ke playgroup. tambah-tambah dah ada adik memang jarang la aku dapat spend masa untuk ajar dia kat umah.. seb baik la sebelum harazz lagi gigih aku develop dia untuk suka buku..cehhh! develop ko! hikhokhikhok!!!

dari segi sosial..nampak la dah berkembang sikit.dia ni bangsa reserved! lambat nak mesra.tengok orang. tapi kalo dah rasa comfort mula la tunjuk perangai sebenar.. grrrr yang buat aku rasa nak menyinga jer!dah la garangggg... kadang-kadang tak leh ditegur... melawan! tak pun sentap!

dia memang suka pegi kedai buku..beli buku...baca buku...aku rasa hampir hari-hari dia akan buka dan tengok gambar-gambar kat book dia... alhamdulilah! membaca ni perlu minat.. perlu dibentuk! moga kekal la sampai bila-bila... dari kecik jarang aku belikan mainan... dan dia pun jarang minta mainan..mainan nampak banyak pun sebab aku ni je kadang-kadang bangsa lembut hati..kesiannnn belikan mainan... tapi dia prefer mainan yang educational..cam blok abc ke... sebenarnya yang nampak banyak mainan dia pun aku rasa mainan-mainan dari happy meal..hahahah

dia dah kenal abc.. syukur! what to expect budak umur 2 taun lebih kan..memang la ada baby yang dah boleh membaca..as i mentioned! aku takmo la terlalu berharap dan berlebih-lebihan...dia masih dalam stage budak-budak still need to play more... aku akan sebut.. f for flamingo.. nanti dia akan tunjuk huruf F! good! walau tak reti la nak sebut a to z.. tapi kalo sebut alphabet in random...dia kenal huruf-huruf tu!

dah boleh bercakap...kurang pelat! vocab dia pun aku rasa makin bertambah! dah kenal colours - purple, orange, red, blue, black, pink..etc etc... dah tau few shapes - square, diamond, heart, circle... kira hebat la tu bagi aku...aku umur 6 taun pun tak tau square tu apa.... hahahaha! cuma nak kena lebih praktis english ngan dia... walawey!!

cuma satu perkara yang aku still kena tingkatkan! chinta terlalu pemalu untuk jadi centre of attaraction.. katakan la masuk kelas dan teacher sebut nama dia..mula la dia keras kejung! tapi ada masa kalo dia dalam tak sedar boleh je dia ke depan dalam kelas bila teacher minta tunjuk sesuatu! memang aku miss satu perkara dalam psikologi tentang chinta which are: aku tak penah bagi dia mandi swimming pool!

whyyy??... hahahaha... overprotective kot! dia ni kan aku penah cakap bangsa penggeli pasir... aku lupa bila kurang elemen dua tu, memang akan menjadikan budak lambat untuk mesra dan kurang keyakinan! that what i learn, terapi untuk anak-anak yang takut ke sekolah... takut berkawan ialah dengan bagi dia main air.. mandi pool..bawak mandi laut!.. then anak-anak kurang sensitif, bagi dia pijak pasir... takyah susah g pantai..aku rasa skarang ni dah banyak playland dalam shopping mall yang provide tempat main pasir tu.. salah satu aku tengok kat mines new wing ada! memang kat umah dia lah sang juara! sebab tu comfort zone dia..tapi kat skol ada masa dia leh keras kejung!

dia suka buat arts n craft! main gam..tampal-tampal! darah seni mengalir kot dalam darah! dah mamanya pun suka arts kan! mihmihmih......

almost banyak benda dia nak buat sendiri..pakai baju sendiri..mandi sendiri dan pantang tengok aku lipat kain..sibuk nak angkut kain masuk almari, pantang tengok aku basuh pinggan..nak tolong kelecah sinki.. mana aku tak menyinga kannn!!hahahhahaaaa

mulut potpet! stage banyak bertanya! every single thing dia akan questioned back "WHY??".. kenapa mama.. bangun pagi je..celik mata dah sibok tanya... "kita nak pegi mana ni mama?"...terus teringat iklan petronas, burung apa ni...burung apa ni...burung apa ni...hah gitew ler sampai aku tension!





alahai..nanti update pasal adik plak yerrr!!!! ...



No comments:

Post a Comment

::ChEnta HaTi PapA & MaMa::

Lilypie - Personal pictureLilypie Fourth Birthday tickers Lilypie - Personal pictureLilypie First Birthday tickers

::JaDiKAn KiSaH kiTa BeRdUA SaTu LaGEndA YaNG uNiK::

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers